Scandal salarial la Primăria Beștepe
Mai mulți funcționari publici din cadrul Primăriei Beștepe, județul Tulcea, au intentat un proces împotriva primarului și a Comunei, solicitând anularea unor dispoziții referitoare la stabilirea indemnizațiilor pentru primar și viceprimar, precum și a salariilor de bază pentru personalul din aparatul de specialitate al primarului, cu aplicabilitate începând cu 1 ianuarie 2024.
Acțiunea a fost inițiată la Tribunalul Tulcea, având 14 reclamanți, funcționari publici din aparatul de specialitate al primarului și din serviciile subordonate Consiliului Local, alături de doi reclamanți persoane juridice (sindicate). Aceștia contestă legalitatea dispozițiilor emise de primar, care au stabilit indemnizațiile și salariile de bază, invocând că aceste acte administrative au fost adoptate în baza unei hotărâri a Consiliului Local nr. 67/09.11.2023, dar că ulterior, intrarea în vigoare a Ordonanței de Urgență a Guvernului (OUG) 115/2023 a generat o nouă dispoziție, considerată de reclamanți ca fiind nelegală.
Reclamanții subliniază că, la momentul adoptării dispoziției inițiale, OUG 115 nu era în vigoare, ceea ce ridică întrebări legate de legalitatea acestor măsuri salariale. Aceștia își justifică nemulțumirea prin faptul că drepturile salariale ale personalului din administrația publică au fost afectate de reglementări guvernamentale anterioare, care au limitat aceste venituri prin diverse ordonanțe de urgență.
Scandal salarial la Primăria Beștepe: funcționarii publici cer anularea dispozițiilor edilului-șef
Funcționarii publici din cadrul Primăriei Beștepe contestă dispozițiile emise de primar, prin care se stabilesc noi valori ale salariilor, considerate neconstituționale. Aceștia au invocat două motive de neconstituționalitate și au solicitat ca instanța să supună controlului de constituționalitate prevederile articolului I din OUG nr. 115/2023.
Pe 9 noiembrie 2023, Consiliul Local Beștepe a adoptat Hotărârea nr. 67/2023, în care se precizează că, începând cu 1 ianuarie 2024, salariile de bază pentru funcțiile publice se vor stabili pe baza unor coeficienți, iar veniturile salariale vor fi gestionate de primar. Totodată, au fost emise Dispozițiile nr. 195 și 197, care prevăd diminuarea salariilor personalului din aparatul de specialitate al primarului.
OUG nr. 115/2023, care a intrat în vigoare pe 15 decembrie 2023, limitează indemnizația primarilor și viceprimarilor, ceea ce a dus la reducerea acestor sume. Conform dispozițiilor emise, salariile de bază ale funcționarilor au fost reduse, fără a depăși indemnizația lunară a primarului.
Instanța a constatat că dispozițiile de salarizare anterioare nu au avut efecte juridice, respingând astfel cererea reclamanților de anulare a Dispoziției primarului nr. 2/16.01.2024. În prezent, aceștia contestă această decizie la Curtea de Apel Constanța.