Scăparea din sancțiunile impuse de UE pentru petrolierelor rusești
Șantierele navale europene repară petroliere rusești, oferind docuri uscate care permit Rusiei să mențină rezervele esențiale de energie în mișcare prin Arctica, conform unui raport publicat de Times. O lacună în sancțiunile Uniunii Europene permite întreținerea navelor la șantierul naval Damen din Brest, Franța, și Fayard A/S din Danemarca. Această situație oferă o oportunitate pentru fabrica rusească Yamal LNG să beneficieze de prețurile ridicate pe parcursul iernii.
Potrivit specialistului în transport maritim Malte Humpert, interzicerea acestor șantiere ar putea pune în pericol întreaga operațiune logistică a flotei de petroliere GNL ruse. Deși există opțiuni alternative pentru repararea navelor, acestea ar implica devierea semnificativă de la rutele obișnuite.
Uniunea Europeană este divizată în privința sancțiunilor aplicate gazului natural lichefiat. Zece țări, inclusiv România, Cehia, Danemarca, Estonia, Finlanda, Irlanda, Letonia, Lituania, Polonia și Suedia, fac presiuni pentru interzicerea acestor reparații în șantierele navale europene. Un document distribuit ambasadorilor subliniază că flota de petroliere GNL ruse ar trebui să fie supusă unor sancțiuni specifice care să interzică andocarea și serviciile maritime pe teritoriul UE.
Danemarca nu poate interzice unilateral șantierul naval să efectueze reparații, așteptând o decizie colectivă din partea UE. De la invadarea Ucrainei de către Rusia în februarie 2022, cele două șantiere navale au deservit 14 dintre cele 15 petroliere specializate Arc7, care transportă mărfuri de la Sabetta pe coasta nordică a Siberiei.
Majoritatea acestor nave sunt deținute de companii de energie și transport maritim, inclusiv Dynagas, companie cu sediul în Grecia, care a refuzat sancțiunile ce vizează transportul GNL rusesc. Opt petroliere au apelat la Damen, iar Fayard a găzduit nouă nave de la începutul conflictului.
Damen a afirmat că lucrările efectuate au respectat legislația europeană privind sancțiunile, iar Fayard a ales să nu comenteze. În ciuda eforturilor UE de a elimina treptat utilizarea gazului rusesc, importurile au crescut pe timpul iernii din cauza penuriei din alte surse. Livrările de la Yamal constituie 85-90% din importurile de GNL din Rusia, conform think tank-ului Bond Beter Leefmilieu.
Un record de 16,65 milioane de tone de GNL rusesc au fost livrate în UE anul trecut, din care doar 20% au fost redirecționate către alte țări. Activitățile navelor și șantierelor nu sunt acoperite de sancțiuni din cauza lacunelor pentru navele sub alte pavilioane și a scutirilor de expertiză tehnică și întreținere din partea companiilor europene.
Singurul petrolier din flota Arc7 care nu a fost deservit în UE este Christophe de Margerie, deținut de compania rusă Sovcomflot, care a fost sancționată încă din 16 decembrie.
Scăparea din sancțiunile impuse de UE pentru petrolierii ruși
Recent, s-a descoperit o modalitate prin care petrolierii ruși pot evita sancțiunile impuse de Uniunea Europeană, permițând astfel repararea navelor în Franța și Danemarca. Această situație a fost evidențiată de cazul unui petrolier care, datorită legăturii directe cu Sovcomflot, a fost nevoit să călătorească în China pentru reparații. În prezent, nava se află într-o poziție complicată, fiind blocată din cauza lipsei de piese esențiale.