Riscurile financiare ale CFR Călători
Directorul CFR Călători, Traian Preoteasa, a declarat că, în ciuda asigurărilor că compania nu va intra în faliment și nu va opri traficul, există un risc semnificativ de incapacitate de plată din cauza datoriilor către furnizori. Acesta a subliniat că furnizorii ar putea decide să nu mai livreze servicii, ceea ce ar afecta operarea companiei.
„Există posibilitatea de a intra în incapacitate de plată”, a afirmat Preoteasa, menționând că a primit o notificare de la furnizorul de motorină, având o datorie de aproape 100 de milioane de lei. Aceasta ar putea compromite capacitatea CFR Călători de a funcționa pe diesel.
Directorul a asigurat că salariile angajaților nu vor fi întârziate, chiar dacă acest lucru ar putea însemna renunțarea la alte plăți. De asemenea, el a subliniat că, deși traficul nu a fost oprit până acum, riscurile persistă.
Preoteasa a explicat că Autoritatea de Reformă Feroviară trebuia să înainteze un act adițional pentru compensația unitară, care ar fi trebuit să fie indexată cu rata inflației. Compensația acordată în prezent este la nivelul anului 2022, iar prețurile pentru energie electrică și motorină au crescut semnificativ, ceea ce complică și mai mult situația financiară a companiei.
Riscul de incapacitate de plată la CFR Călători
Directorul CFR Călători, Traian Preoteasa, a avertizat că există o posibilitate reală ca compania să intre în incapacitate de plată. El a subliniat că această situație ar putea apărea dacă Autoritatea de Reglementare Feroviară (ARF) nu va semna un act adițional care să ajusteze compensația unitară la 47,4 lei, în loc de cei 33 de lei actuali.
„Dacă ARF-ul nu va semna acel adiţional, există un risc foarte mare de a intra în incapacitate de plată, tocmai pentru că furnizorii nu vor mai livra”, a declarat Preoteasa, evidențiind că CFR Călători depinde în mare măsură de compensațiile primite de la ARF pentru a-și acoperi cheltuielile.
Cheltuielile lunare ale CFR Călători
Directorul a prezentat o imagine clară a cheltuielilor lunare, care totalizează 365 de milioane de lei. Acestea includ: 60 de milioane de lei pentru taxa de utilizare a infrastructurii, 80 de milioane de lei către ANAF, 40 de milioane de lei pentru energie, 80 de milioane de lei pentru salariile nete și 30 de milioane de lei pentru motorină. Aceste cheltuieli trebuie acoperite din vânzarea de bilete și din compensațiile de la ARF.
„Compensația asigură la CFR Călători 55% din costuri, în timp ce la operatorii privați ajunge la 80% din costuri”, a adăugat Preoteasa, subliniind că CFR Călători se confruntă cu provocări financiare semnificative în comparație cu operatorii privați.
Necesarul de finanțare pentru funcționare
Pe fondul acestor dificultăți financiare, directorul a insistat asupra nevoii urgente de fonduri pentru a asigura funcționarea eficientă a CFR Călători. „Avem nevoie de bani ca să funcţionăm. Este suficient ca electrificarea să-mi restricţioneze accesul sau ca infrastructura să-mi limiteze traficul din cauza datoriilor”, a concluzionat el, subliniind importanța urgentării soluțiilor financiare și a reformelor în domeniul feroviar.
Situația financiară a CFR Călători: posibile consecințe
Directorul CFR Călători, Traian Preoteasa, a declarat că există riscul ca compania să intre în incapacitate de plată, având în vedere problemele financiare actuale. El a subliniat că există trei opțiuni pentru a asigura continuitatea activității companiei:
1. Plătirea compensației la nivelul necesar, astfel încât trenurile să funcționeze conform contractului de servicii.
2. Creșterea prețului biletelor pentru a acoperi cheltuielile, în cazul în care compensația nu este acordată.
3. Reducerea numărului de trenuri în funcție de nivelul compensației disponibile.
Preoteasa a insistat că va lua decizii în funcție de varianta aleasă și a asigurat că salariile angajaților vor fi plătite la timp, chiar dacă aceasta ar putea însemna întârzieri în alte plăți. „CFR Călători va fi plătit la zi, va funcționa și nu va opri din inițiativă proprie”, a concluzionat el.