Studiu MIT: Impactul negativ al utilizării excesive a AI asupra inteligenței umane
Un studiu realizat de cercetători de la Institutul de Tehnologie din Massachusetts (MIT) a evidențiat că utilizarea intensă a chatboților de inteligență artificială (IA) poate afecta negativ dezvoltarea gândirii critice, a memoriei și a abilităților lingvistice, contribuind la scăderea inteligenței umane. Conform cercetării, persoanele care s-au bazat pe ChatGPT pentru redactarea de eseuri au prezentat o activitate cerebrală mai scăzută comparativ cu cele care au folosit doar propriile capacități cognitive.
Grupul care a utilizat AI a obținut rezultate inferioare în teste de evaluare și a întâmpinat dificultăți în realizarea sarcinilor fără ajutorul tehnologiei. Studiul subliniază că „dependența de sisteme AI poate conduce la o abordare pasivă” și la o activare diminuată a abilităților de gândire critică.
Metodologia studiului
În cadrul studiului, 54 de participanți au fost împărțiți în trei grupuri: unul care a folosit ChatGPT, altul care a utilizat motoare de căutare pentru documentare și un al treilea care s-a bazat exclusiv pe propriile cunoștințe. Aceștia au scris patru eseuri, iar activitatea cerebrală a fost monitorizată prin scanări EEG.
Rezultatele au arătat că grupul care a utilizat ChatGPT a obținut scoruri mai slabe în ceea ce privește activitatea neuronală, exprimarea lingvistică și punctajul general. Scanările EEG au indicat o scădere a conectivității cerebrale, în special a undelor „theta”, care sunt asociate cu învățarea și formarea memoriei.
Consecințele utilizării AI
Concluziile studiului sugerează că o parte din gândirea umană a fost „externalizată”, iar 83% dintre utilizatorii de ChatGPT nu au reușit să ofere citate corecte din eseurile scrise. Aceasta sugerează o lipsă de implicare și incapacitatea de a reține informațiile. De asemenea, utilizatorii de motoare de căutare au avut un angajament cognitiv puțin mai scăzut, dar au demonstrat abilități similare de reamintire.
Aceste rezultate se alătură unor dovezi tot mai numeroase privind efectele negative ale utilizării excesive a AI asupra capacității de gândire, iar cercetătorii avertizează cu privire la implicațiile educaționale pe termen lung ale folosirii tehnologiilor AI în școli și la locul de muncă.
Impactul utilizării excesive a AI asupra inteligenței umane
Un studiu recent realizat de cercetătorii de la MIT, condus de Nataliya Kosmyna, evidențiază o „scădere alarmantă a capacităților de învățare” în rândul utilizatorilor de inteligență artificială. Rezultatele sugerează că utilizarea frecventă a chatboturilor afectează nu doar procesul de învățare, ci și abilitățile cognitive esențiale, precum memoria și gândirea critică.
În cadrul experimentului, participanții au avut posibilitatea de a utiliza un chatbot pentru a redacta primele trei eseuri, însă în ultima sesiune au fost nevoiți să se bazeze exclusiv pe propriile resurse mentale. Aceștia au prezentat niveluri mai scăzute de memorie și abilități de gândire critică, ceea ce sugerează că dependența de instrumentele AI poate duce la o analiză superficială a materialului și, în consecință, la „atrofierea abilităților” necesare pentru sarcini precum brainstormingul și rezolvarea problemelor.
Mai mult, eseurile redactate cu ajutorul ChatGPT au fost considerate omogene, repetând teme și stiluri similare. Profesorii din diverse instituții de învățământ superior au tras un semnal de alarmă, avertizând că elevii trișează frecvent la teste și lucrări folosind chatboturi AI. Un sondaj realizat de Institutul pentru Politici în Învățământul Superior a arătat că 88% dintre studenții din Marea Britanie utilizează aceste instrumente pentru a-i ajuta la evaluări, iar 18% au recunoscut că au plagiat texte generate de AI în lucrările lor.