Proiect de lege AUR pentru limitarea produselor proprii în supermarketuri
Parlamentarii AUR au inițiat un proiect de lege la Senat care vizează limitarea produselor sub marcă proprie în marile magazine la maximum 20% din volumul total al vânzărilor. Această măsură are ca scop restabilirea echilibrului pe piața din România, care, conform inițiatorilor, este dominată de câțiva retaileri internaționali.
Proiectul subliniază că, deși produsele sub marcă proprie oferă consumatorilor prețuri reduse, ele generează efecte negative asupra concurenței, afectând producătorii autohtoni și diversitatea ofertei disponibile. Astfel, inițiatorii propun următoarele măsuri:
- Limitarea vânzărilor de produse sub marcă proprie la maximum 20% din totalul vânzărilor pe fiecare grupă de produse în hipermagazine și supermarketuri;
- Obligația comercianților de a raporta anual către Consiliul Concurenței structura vânzărilor pe grupe de produse;
- Stabilirea de sancțiuni contravenționale pentru nerespectarea acestor reglementări și pentru furnizarea de informații false sau incomplete.
Inițiatorii proiectului menționează că rapoartele Consiliului Concurenței și ANPC evidențiază disfuncționalități în relațiile comerciale dintre marii retaileri și furnizori, în special cei mici și mijlocii. Aceste disfuncționalități includ dezechilibre semnificative, dependența economică a furnizorilor și practici comerciale neloiale.
Proiectul a fost depus pe 3 octombrie și va fi supus dezbaterii în comisiile de specialitate, urmând să primească toate avizele necesare pentru a avansa.