Supraimpozitarea producătorilor de energie: Problema constituționalității în România comparativ cu Germania
Decizia recentă a Curții Constituționale din Germania a sprijinit o politică guvernamentală ce impune producătorilor de energie regenerabilă să cedeze veniturile în exces, pentru a ajuta la acoperirea creșterii costurilor la energia electrică în contextul crizei energetice din 2022/23. Această măsură a fost contestată de 22 de operatori de unități de producție de energie regenerabilă, care au argumentat că legea privind plafonarea prețului energiei electrice a vizat în mod incorect producătorii de energie regenerabilă, scutind centralele pe gaze de taxa pe profiturile excepționale.
În contrast, în România, Curtea Constituțională a decis pe 7 noiembrie că supraimpozitarea producătorilor de energie electrică prin contribuția la Fondul de Tranziție Energetică contravine Legii fundamentale a țării. Această contribuție a fost impusă pentru veniturile suplimentare obținute din vânzările de energie electrică la prețuri de peste 450 lei/MWh. Statul român a colectat peste 13 miliarde lei din această contribuție în 2022 și 2023, utilizând banii pentru compensarea furnizorilor de energie și gaze. Reclamațiile producătorilor de energie regenerabilă au fost fundamentate pe încălcarea dreptului de proprietate și a principiilor economiei de piață.
Astfel, se evidențiază o diferență semnificativă între abordările celor două țări: în Germania, măsurile de supraimpozitare au fost considerate justificate din cauza unei situații excepționale pe piața de electricitate, în timp ce în România, instanța a stabilit că astfel de măsuri sunt neconstituționale și afectează negativ drepturile producătorilor de energie.
Supraimpozitarea producătorilor de energie: O problemă constituțională
În România, discuțiile privind supraimpozitarea producătorilor de energie au generat controverse legate de constituționalitate. Această problemă devine cu atât mai relevantă în comparație cu Germania, unde legislația în domeniul energiei a fost regândită pentru a asigura o mai bună protecție a producătorilor.
Diferențele între România și Germania
Un aspect esențial este modul în care cele două țări abordează impozitarea capacităților de producție de energie. În România, producătorii care au pus în funcțiune capacități după 1 aprilie 2022 beneficiază de anumite scutiri fiscale, indiferent de tehnologia de generare și de combustibil utilizat. Aceasta reflectă o strategie diferită față de Germania, unde reglementările sunt mai stricte și orientate spre stimularea energiei regenerabile.
Analiza comparativă a acestor măsuri subliniază provocările cu care se confruntă România în asigurarea unui cadru legislativ echitabil și sustenabil pentru producătorii de energie.