Costul creșterii cheltuielilor de apărare ale UE
Conform estimărilor S&P Global Ratings, costul anual pentru țările Uniunii Europene ar putea atinge 875 de miliarde de dolari dacă acestea vor trebui să-și majoreze cheltuielile pentru apărare la 5% din PIB, așa cum a solicitat administrația președintelui american Donald Trump. Aceasta ridică întrebări serioase asupra marjelor bugetare naționale, care sunt deja limitate, determinând oficialii UE să exploreze alternative la majorarea cheltuielilor pentru apărare.
Deși instituții precum UE, Banca Europeană de Investiții și Fondul European de Stabilitate Financiară ar putea oferi soluții inițiale pentru finanțarea acestor cheltuieli suplimentare, S&P subliniază că, având în vedere natura pe termen lung a acestei necesități, este esențial să se identifice și mai multe resurse. Aceasta va obliga țările să reducă cheltuielile din alte domenii, într-un context economic fragil.
Diferențe în cheltuielile pentru apărare între statele membre
Cheltuielile pentru apărare ale țărilor membre NATO din Europa sunt în prezent sub 60% din cele ale SUA, estimându-se că acestea se vor ridica la 1,9% din PIB în 2025. Totuși, există diferențe semnificative între state. Țările precum Polonia, statele baltice și Grecia alocă peste 3% din PIB pentru apărare, în timp ce Italia, Portugalia și Turcia cheltuiesc aproximativ 1,5%. Belgia, Slovenia și Spania cheltuiesc chiar mai puțin.
Se pare că apropierea geografică de Rusia influențează aceste cheltuieli, tendința generală fiind ca țările din vestul Europei să aloce sume mai mici pentru apărare. Pe măsură ce se apropie summitul NATO din iunie 2025, tot mai multe țări din Europa de Vest își manifestă sprijinul pentru creșterea cheltuielilor de apărare, în încercarea de a evita impunerea de tarife la exporturile europene de către Washington.
Scenarii pentru impactul asupra deficitelor bugetare
S&P a analizat impactul asupra deficitelor bugetare în funcție de trei scenarii privind cheltuielile pentru apărare:
- Scenariul 1: Cheltuieli pentru apărare la 2,67% din PIB (media ponderată în funcție de PIB-ul NATO).
- Scenariul 2: Cheltuieli pentru apărare la 3,30% din PIB (nivelurile actuale ale SUA).
- Scenariul 3: Cheltuieli pentru apărare la 5% din PIB (propus de oficialii americani).
Costul creșterii cheltuielilor de apărare ale UE pentru fiecare țară
Potrivit S&P, cheltuielile necesare pentru apărare în Uniunea Europeană variază semnificativ, estimările indicând sume de la 242 miliarde dolari (Scenariul 1) până la 875 miliarde dolari (Scenariul 3) anual pentru toate statele membre. Aceste sume depășesc capacitatea de finanțare a țărilor fără a afecta alte cheltuieli, ceea ce ar putea genera consecințe politice importante și presiuni asupra ratingurilor de credit.
De asemenea, excluderea cheltuielilor de apărare din calculele deficitului, conform regulilor bugetare ale UE, nu va schimba nevoile de împrumut și datoria țărilor membre. Aceasta înseamnă că evaluarea S&P a poziției bugetare a unei țări va rămâne neschimbată, în special în contextul în care multe guverne se confruntă cu deficite și datorii ridicate.
Dificultățile întâmpinate de țările din Europa Centrală și de Est
Țările din Europa Centrală și de Est se află într-o situație și mai complicată, fiind mai puțin capabile să susțină creșterea cheltuielilor pentru apărare din cauza încetinirii creșterii economice, a îmbătrânirii populației și a creșterii costurilor sociale.
Impactul cheltuielilor de apărare asupra economiei
S&P subliniază că impactul cheltuielilor de apărare asupra economiei europene este limitat, având un multiplicator fiscal adesea sub 0,4-0,5x. Spre deosebire de SUA, unde acest multiplicator este mai mare, cheltuielile UE se îndreaptă în principal către importuri, cu doar o treime direcționată către investiții. De asemenea, industria de apărare din Europa este fragmentată, angajând mai puțin de 0,3% din totalul forței de muncă, iar achizițiile favorizează companiile naționale, nu eficiența economică.
Soluții pe termen lung și sustenabilitate
Dat fiind necesarul semnificativ de finanțare, orice creștere a cheltuielilor de apărare va trebui să fie graduală, bazându-se pe împrumuturi sporite la nivel național și supranațional. S&P sugerează că, pentru a asigura sustenabilitatea acestor cheltuieli, va fi esențială identificarea de noi surse de venituri, reducerea altor cheltuieli sau transferuri suplimentare către instituțiile UE. Provocarea majoră pentru Europa va fi să dezvolte un cadru economic pe termen lung care să susțină ambițiile de apărare.