Negocieri europene pentru confiscarea flotei fantomă a Rusiei din Marea Baltică
Țările europene discută despre confiscarea tancurilor care transportă petrol rusesc prin Marea Baltică, conform unui raport Meduza.io, citat de Politico. Această inițiativă vine în contextul sancțiunilor impuse Rusiei, dar experții avertizează că implementarea planului ar putea provoca reacții adverse din partea Rusiei și ar putea fi complicată din cauza costurilor mari și problemelor logistice.
Uniunea Europeană lucrează la o nouă legislație pentru a oferi suport juridic acestor măsuri. Printre propunerile discutate se numără utilizarea dreptului internațional pentru confiscarea navelor pe motive de mediu sau combaterea pirateriei. De asemenea, țările ar putea acționa independent, folosind legislația națională pentru confiscarea navelor.
Ministrul estonian de externe, Margus Tsahkna, a subliniat că aproximativ jumătate din petrolul rus supus sancțiunilor trece prin Golful Finlandei, iar problemele de mediu asociate cu transportul petrolului sunt îngrijorătoare. El a afirmat că, deși nu se poate bloca întreaga mare, ar trebui să existe un control mai eficient asupra acestor nave.
Implementarea acestor planuri va fi o provocare, conform experților, care subliniază că va implica reacții dure din partea Rusiei, costuri ridicate și dificultăți logistice. De asemenea, flota fantomă a Rusiei este în continuă expansiune, cu aproximativ 600 de nave care asigură 70% din exporturile de petrol ale țării.
În 2024, 348 de nave din flota fantomă au părăsit porturile baltice, reprezentând 40% din volumul total al vânzărilor de petrol în Rusia. Aceste nave sunt utilizate pentru a transporta petrol rusesc fără a respecta sancțiunile impuse de Occident, iar proprietarii lor americani și europeni au obținut profituri semnificative prin vânzarea acestora către țări care nu au aderat la restricțiile occidentale.