Datoria României pentru bumbacul importat din anii ’90
Statul român a demarat o nouă încercare de a reglementa și plăti o datorie neachitată de aproape 7 milioane de dolari către Administrația de la Washington. Această datorie este legată de bumbacul importat în anii ’90 de către diferite firme românești din Statele Unite, în timp ce americanii au acceptat derogări de la legislația lor pentru a permite României să achiziționeze armament în rate, fără avans.
În fiecare zi, datoria crește cu o penalitate de 34,08 dolari, conform analizelor realizate de Profit.ro. Totul a început în 1992, când Guvernul SUA a acordat României un credit comercial de aproape 10 milioane de dolari, cu o perioadă de grație de 6 ani și o dobândă inițială de 2% pe an, pentru achiziția de bumbac fibră din SUA.
Importatorii de bumbac au semnat contracte cu Ministerul Industriei, angajându-se să importe bumbac și să ramburseze creditul până la 15 octombrie a fiecărui an. Aceștia au plătit dobânzile până în 1998, dar au încetat plățile odată cu scadența primelor rate de capital, invocând neplata de către întreprinderile beneficiare.
Datoriile contractate de două dintre societățile comerciale importatoare, ROMÂNOEXPORT SA și TRICOROM SA, au fost preluate de AVAB (actualul AAAS) pentru recuperare. Celelalte trei societăți, TEXTILCOTTON SA, IMPEX OVERSEAS CORP SRL și TUVIC IMPEX SRL, rămân în urmărirea Ministerului Economiei pentru recuperarea datoriilor, însă situația juridică a acestora (aflându-se în faliment sau radiați) complică procesul de recuperare.
Telenovela datoriei pentru bumbacul importat în România
În perioada anilor ’90, România a contractat un împrumut de la Statele Unite pentru achiziționarea de bumbac. De-a lungul timpului, statul român a încercat să-și regleze restanțele, însă a întâmpinat dificultăți în a adopta măsurile necesare pentru rambursare.
Între anii 2007 și 2016, Ministerul Economiei a propus mai multe proiecte legislative pentru a reglementa rambursarea datoriei, dar acestea nu au fost adoptate. În 2017, Ambasada SUA la București a avertizat că nerambursarea datoriei ar putea afecta capacitatea României de a achiziționa armament din Statele Unite.
În 2018, Ministerul Economiei a inițiat din nou proiecte pentru a aborda problema, însă acestea nu au primit aprobarea Ministerului Finanțelor Publice. În 2019, a fost avansat un nou proiect de lege pentru rambursarea ratelor, dar Ministerul Finanțelor a returnat propunerea cu observații.
Recent, în mai 2023, Prim-ministrul României a aprobat un Memorandum inițiat de Ministerul Finanțelor privind obligațiile de plată ale României pentru împrumutul acordat de Guvernul SUA prin programul CCC, în baza Legii Publice nr. 480/1992. Conform acestui memorandum, Ministerul Economiei are responsabilitatea de a determina sumele datorate și de a promova cadrul legal necesar pentru onorarea obligațiilor de plată.
În 2023, pentru a facilita continuarea achizițiilor de armament din SUA, autoritățile americane au decis să excepteze România de la o prevedere a legii americane din 1961, care limita accesul la asistență pentru țările cu restanțe mai mari de un an la împrumuturile de la SUA.
În prezent, datoria continuă să crească, iar penalizările pentru întârzierea plăților sunt semnificative, ceea ce complică și mai mult situația financiară a statului român.
Restanțele României pentru bumbacul importat din SUA în anii ’90
România se confruntă cu obligații de plată restante pentru bumbacul importat pe datorie în anii ’90, sumă care a crescut semnificativ de-a lungul timpului. Conform unei notificări recente de la USDA, la data de 31 decembrie 2024, România are de plătit rate de capital neachitate în valoare de 4.890.499,09 USD, precum și dobânzi inițiale neachitate de 821.066,45 USD. Astfel, suma totală neachitată se ridică la aproape 5,7 milioane USD, la care se adaugă penalități de întârziere în valoare de 1.030.613,38 USD.
Totalul datoriilor acumulate până la sfârșitul anului 2024 este estimat la 6.742.178,92 USD. Această sumă va continua să crească datorită penalităților de întârziere care se vor adăuga până la momentul plății efective. În acest context, un nou proiect de lege a fost inițiat pentru a rezolva situația, stipulând că, în anul 2025, va fi necesară alocarea de la bugetul de stat a sumei de 6.742.178,92 USD, echivalentă în lei la momentul plății.
Proiectul de lege prevede ca totalul datoriei rămase, aproape 6,8 milioane USD, să fie rambursat din fondurile aprobate în bugetul Ministerului Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului pentru anul 2025.