Diferența dintre oprire și staționare
Oprirea și staționarea sunt manevre reglementate strict de Codul Rutier, având un impact direct asupra siguranței participanților la trafic. Conform legislației, oprirea se referă la imobilizarea voluntară a unui vehicul pentru o perioadă de cel mult cinci minute. Dacă această durată este depășită, manevra devine staționare.
Oprirea și staționarea pot fi inițiate atât voluntar, de către șofer, cât și involuntar, în funcție de condițiile de trafic sau de situații neprevăzute.
Reguli de oprire și staționare conform Codului Rutier
Codul Rutier impune și reguli privind poziționarea vehiculului. Atunci când vehiculul se află pe partea carosabilă, acesta trebuie să fie așezat paralel cu marginea drumului și pe un singur rând. Excepție fac motocicletele, bicicletele și mopedele, care pot staționa două câte două. În interiorul localităților, pe drumurile cu sens unic, oprirea și staționarea sunt permise și pe partea stângă, cu condiția ca cel puțin o bandă de circulație să rămână liberă.
În afara localităților, oprirea voluntară ar trebui să se facă, de obicei, în afara carosabilului. Dacă acest lucru nu este posibil, vehiculul trebuie lăsat cât mai aproape de marginea din dreapta, paralel cu axa drumului.
Obligații suplimentare pentru șoferi
Legea prevede și obligații suplimentare pentru șoferi. Este necesar să semnalizeze din timp orice intenție de schimbare a direcției, depășire, întoarcere sau ieșire dintr-un rând de vehicule staționate. De asemenea, motorul trebuie oprit în cazul imobilizărilor mai lungi sau când vehiculul se află într-un tunel sau pasaj subteran. Cutia de viteze trebuie să fie trecută într-o treaptă inferioară sau în modul „Parcare” pentru vehiculele cu transmisie automată. În cazul vehiculelor aflate în pantă, roțile directoare trebuie să fie orientate într-o direcție diferită de cea înainte.
Legislația interzice și deschiderea ușilor sau coborârea pasagerilor dacă aceasta ar putea pune în pericol ceilalți participanți la trafic. Respectarea acestor reguli este esențială nu doar din punct de vedere legal, ci și ca o dovadă de responsabilitate care contribuie la prevenirea accidentelor și a situațiilor periculoase în trafic.