Magazinele din Bulgaria trebuie să afișeze prețurile în leva și euro
Începând cu 8 august, toți retailerii din Bulgaria au obligația de a afișa prețurile mărfurilor atât în leva, cât și în euro. Această reglementare se aplică atât magazinelor fizice, cât și unităților comerciale online, conform informațiilor furnizate de Novinite.
Reglementarea face parte din măsurile de pregătire a aderării Bulgariei la zona euro, programată pentru 1 ianuarie 2026, și va rămâne în vigoare până la 8 august 2026. În scopul prevenirii dezinformării clienților, prețurile în leva și euro trebuie să fie afișate pe etichete unul lângă altul, utilizând un font identic, de aceeași mărime și culoare. Ofertele promoționale trebuie să fie clar distincte de prețul standard.
Există, totuși, excepții pentru taxiuri, benzinării și vânzările de țigări, unde nu se va aplica sistemul dual de prețuri. Retailerii beneficiază de o perioadă de grație de două luni pentru a-și actualiza sistemele de vânzare, până la 8 octombrie 2025. Rata oficială de conversie este stabilită la 1,95583 leva pentru un euro.
De asemenea, experții au avertizat că unii comercianți ar putea încerca să utilizeze scheme diferite de culori pentru a crea confuzie în rândul consumatorilor. Legea interzice majorările de prețuri nejustificate până la finalul anului 2025, iar Guvernul poate interveni fără aprobarea Parlamentului în caz de creșteri nejustificate.
Firmele mari, cu venituri anuale de peste 10 milioane de leva, trebuie să publice prețurile finale pentru bunurile de consum de bază pe site-urile lor până la 07:00 AM din ultima zi lucrătoare a fiecărei săptămâni. Această reglementare a stârnit nemulțumiri în rândul companiilor, care consideră că impune o povară suplimentară și restricții nejustificate.