Tunelul record care va lega Danemarca de Germania
Un tunel impresionant este în construcție pe fundul Mării Baltice, având scopul de a reduce semnificativ timpul de călătorie între Danemarca și Germania. Proiectul, denumit Fehmarnbelt, va avea o lungime de 18 kilometri și va deveni cel mai lung tunel rutier și feroviar construit din prefabricate la nivel mondial.
Construcția se desfășoară la intrarea de nord a tunelului, pe coasta insulei Lolland din sud-estul Danemarcei. Principalul șantier se întinde pe peste 500 de hectare și include un port și o fabrică dedicată producerii secțiunilor de tunel, denumite „elemente”. Fiecare element va avea dimensiuni de 217 metri lungime și 42 metri lățime.
Henrik Vincentsen, directorul executiv al companiei daneze de stat Femern, care se ocupă de construcție, afirmă: „Cu acest proiect doborâm recorduri. Tuneluri scufundate au mai fost construite, dar niciodată la această scară.”
Costul total al proiectului este estimat la aproximativ 7,4 miliarde de euro, fiind finanțat în principal de Danemarca, cu o contribuție de 1,3 miliarde de euro din partea Comisiei Europene. După finalizare, călătoria între Rodbyhavn, Danemarca, și Puttgarten, Germania, va dura doar 10 minute cu mașina și 7 minute cu trenul, comparativ cu cele 45 de minute necesare actualmente pentru traversarea cu feribotul.
De asemenea, noul traseu va reduce la jumătate timpul de călătorie între Copenhaga și Hamburg, de la 5 la 2,5 ore, facilitând astfel legături mai rapide între Scandinavia și Europa Centrală. Proiectul va contribui, de asemenea, la reducerea emisiilor de carbon prin scurtarea distanței de parcurs cu 160 de kilometri. Tunelul este programat să fie deschis în 2029, având estimări de peste 100 de trenuri și 12.000 de mașini care îl vor traversa zilnic.