UE, solicitată să intervină în disputa privind taxele pentru bagajele de mână
Activiștii pentru drepturile consumatorilor fac apel la legislatorii Uniunii Europene să intervină în controversa referitoare la taxele impuse de companiile aeriene low-cost pentru bagajele de mână. Grupurile europene de consumatori au cerut Bruxelles-ului să investigheze politicile de tarifare a șapte companii aeriene, inclusiv Ryanair, easyJet și Wizz Air.
Agustín Reyna, directorul general al BEUC, a declarat că aceste companii „exploatează consumatorii” și „ignoră hotărârea Curții Europene de Justiție, care a stabilit că taxarea bagajelor de mână de dimensiuni rezonabile este ilegală”. El a subliniat anxietatea pe care o resimt călătorii în legătură cu dimensiunile bagajelor impuse de companiile aeriene.
În ultimii ani, a devenit o practică comună ca pasagerii să plătească taxe pentru a transporta bagaje, cu excepția celor mai mici. De exemplu, pasagerii Ryanair pot transporta gratuit o mică geantă, dar dacă aceasta depășește dimensiunile permise, taxa poate ajunge la 60 de lire sterline. De asemenea, bagajele mai mari pot fi adăugate la rezervarea zborului contra unei taxe variabile.
Spania a devenit un teren de dispută pe această temă, cu Ministerul Drepturilor Consumatorilor amendaând cinci companii aeriene low-cost cu 179 de milioane de euro pentru taxele percepute pentru bagajele de mână. Recent, un judecător spaniol a obligat Ryanair să ramburseze unui pasager 147 de euro pentru aceste taxe, afirmând că bagajul de mână este un element esențial al transportului de pasageri și nu poate fi supus unui supliment de preț.
În timp ce unii directori de companii, precum Kenton Jarvis de la easyJet, sugerează că pasagerii sunt dispuși să plătească pentru serviciile dorite, controversa continuă să ridice întrebări despre practicile de tarifare și despre impactul acestora asupra consumatorilor.
Disputa legată de taxele pentru bagajele de mână impuse de companiile aeriene low-cost a fost intensificată de comentariile directorului executiv al Ryanair, Michael O’Leary. Acesta a subliniat că politica companiei nu se va schimba, argumentând că intervențiile autorităților spaniole sunt ilegale în contextul reglementărilor europene.
„Spaniolii au un ministru nebun care a decis că pasagerii sunt liberi să transporte cât de multe bagaje doresc”, a declarat O’Leary, adăugând că Comisia Europeană a informat deja Spania că această situație este ilegală. O’Leary a insistat că orice încercare de intervenție ar încălca regulamentul care garantează companiilor aeriene libertatea de a stabili prețurile și politicile fără interferențe politice.
În contextul revizuirii actuale a legislației UE privind drepturile pasagerilor aerieni, Reyna a menționat posibilitatea de a clarifica ce servicii ar trebui incluse în prețul de bază al biletului. „Datele noastre arată că consumatorii se așteaptă să primească un articol mic și un bagaj de mână atunci când cumpără bilete de bază”, a explicat el.
Kevin Bodley, consultant la firma de avocatură Steele Raymond, a adăugat că hotărârea spaniolă a transmis un mesaj clar împotriva taxelor ascunse ale companiilor aeriene. Deși reglementările spaniole și viitoarele legi ale UE nu sunt obligatorii în Regatul Unit, ele ar putea influența discuțiile privind drepturile consumatorilor.
Bodley a concluzionat că rezultatul final sugerează o protecție crescută pentru pasageri, ceea ce ar putea determina companiile aeriene să crească tarifele generale pentru a acoperi costurile, afectând astfel călătorii.