Introducerea taxei auto pentru mașinile poluante
Ministrul Finanțelor, Tanczos Barna, a anunțat că taxa auto pentru vehiculele poluante va fi implementată cel mai devreme la începutul anului 2026. Conform informațiilor furnizate de Profit.ro, Guvernul lucrează la introducerea unei noi taxe auto, iar ministrul a subliniat că propunerile din sectorul privat sunt în curs de analizare.
În anul 2025, este planificat un pachet legislativ care să vizeze reducerea poluării în domeniul mobilității din România. Tanczos Barna a menționat că această modificare a impozitării mijloacelor de transport reprezintă un obiectiv important în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR). El a adăugat că discuțiile trebuie să se desfășoare cu autoritățile locale și cu asociațiile reprezentative, astfel încât să fie elaborat un pachet legislativ eficient.
Propunerea de taxare a automobilelor își propune să descurajeze achiziția și deținerea de mașini vechi și poluante, având două componente: una aplicată la cumpărare și alta pe parcursul utilizării vehiculului. Aceasta este susținută de un proiect realizat de Dacia, în colaborare cu specialiști în taxe și impozite.
Ministrul a subliniat importanța colaborării între Ministerul Finanțelor, Ministerul Transporturilor și autoritățile locale pentru a asigura o mobilitate mai ecologică în România.
Taxa Auto Anunțată de Ministrul Finanțelor
Ministrul Finanțelor a declarat că noua taxă auto va fi aplicată cel mai devreme pe 1 ianuarie 2026. Aceasta va avea un impact diferit asupra proprietarilor de autoturisme, în funcție de nivelul de poluare al vehiculelor. Mașinile mai puțin poluante vor beneficia de taxe reduse, în timp ce cele care poluează mai mult vor fi supuse unor impozite mai mari.
Ministrul a subliniat că, în prezent, există finanțări din partea statului pentru reînnoirea parcului auto prin programele Rabla, menținând astfel un sprijin pentru cei care doresc să achiziționeze mașini mai puțin poluante.
Mai mult, Mihai Bordeanu, Managing Director al Dacia, a menționat că a fost realizat un studiu în colaborare cu Price Waterhouse pentru a propune un sistem de impozitare care să taxeze achiziția și deținerea automobilelor vechi și poluante. Acest proiect prevede două componente principale: o impozitare anuală care ar înlocui actualul impozit plătit de proprietarii de mașini la primărie și o taxă de mediu la achiziția autoturismelor.
Discuțiile cu autoritățile continuă, iar detalii suplimentare despre acest proiect sunt așteptate în perioada următoare, având în vedere că impozitarea auto este un subiect de interes și dezbatere publică.
Ministrul Finanțelor anunță noi taxe auto
Ministrul Finanțelor a adus în discuție o reformă a impozitului local, care va include o contribuție de mediu pentru autoturismele second-hand. Aceasta măsură se bazează pe constatările recente privind starea parcului auto din România, unde aproximativ 80% dintre mașini au o vechime mai mare de 10 ani.
Directorul general al uzinei Dacia a explicat că, deși nu se intenționează interzicerea importurilor de mașini second-hand, se va aplica o taxă anuală pentru deținerea acestora, contribuția având o componentă de mediu. Astfel, proprietarii vor fi motivați să achiziționeze vehicule mai puțin poluante, iar impozitul va crește în funcție de emisiile de CO2 și de normele de poluare ale vehiculului. Această reformă este menită să îmbunătățească calitatea aerului și să sprijine tranziția către un parc auto mai ecologic.
Conform noilor reglementări, impozitul pentru o mașină Euro 6, cu emisii reduse de CO2, va crește ușor, în timp ce vehiculele mai vechi, precum cele Euro 2, vor suporta o taxă semnificativ mai mare, reflectând impactul lor asupra mediului.
Taxa auto anunțată de Ministrul Finanțelor
Ministrul Finanțelor a anunțat că, în cadrul unei noi propuneri, se va introduce o taxă auto, care va avea un impact semnificativ asupra vehiculelor poluante. Conform declarațiilor, cei care dețin mașini cu emisii mari de carbon vor fi nevoiți să plătească taxe locale mai mari.
Directorul Dacia a exemplificat această schimbare, menționând că proprietarii de autoturisme care poluează mai mult vor plăti taxe considerabil mai mari, în comparație cu cei care dețin vehicule ecologice. De exemplu, un proprietar al unei mașini foarte poluante ar putea plăti până la 2.000 de lei, în timp ce cei care au mașini cu emisii reduse, precum cele Euro 6, ar putea plăti doar 10 lei.
Este important de subliniat că această reformă nu vizează doar mărirea impozitelor, ci va include și o componentă de mediu care să descurajeze utilizarea mașinilor vechi și poluante. Astfel, sistemul de taxare va fi bazat pe principiul „Poluezi, plătești”, având în vedere atât emisiile de carbon, cât și tipul de vehicul.
Ministrul a subliniat că sumele exacte ale impozitelor sunt în continuare în discuție și că se va căuta o soluție echitabilă, inclusiv pentru cei care nu își permit să achiziționeze mașini mai noi.
Introducerea noii taxe auto
Ministrul Finanțelor, Tanczos Barna, a anunțat că introducerea unei noi taxe auto ar putea avea loc începând cu 1 ianuarie 2026. Această măsură ar putea implica impozite locale mai mari pentru anumite categorii de autoturisme, în special pentru cele mai vechi.
Contextul legislativ și implementarea
În ceea ce privește aplicarea acestei taxe, oficialul a subliniat că nu se va grăbi să implementeze sistemul, dorind să ofere timp cetățenilor să se familiarizeze cu noua legislație. „O să vrem să dăm timp oamenilor să-l învețe, să se obișnuiască cu el”, a declarat ministrul.
Proiectul propus de Dacia
Directorul Dacia a reamintit că fostul ministru al Mediului, acum la conducerea Ministerului Finanțelor, este familiarizat cu propunerea Dacia privind noua taxă auto. Deși proiectul a fost discutat, el nu a fost încă validat la nivel guvernamental și va fi supus unor discuții suplimentare cu Ministerul Mediului și Ministerul Finanțelor.
Normele de poluare și contextul european
Este important de menționat că propunerea Dacia se aliniază măsurilor asumate prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Conform directorului Dacia, majoritatea țărilor europene au implementat reglementări legate de norme de poluare, iar România trebuie să se alinieze acestor standarde, având în vedere că actuala impozitare se bazează doar pe capacitatea cilindrică a vehiculelor.