Noile norme de emisii afectează producția Dacia și Ford
Producția de autovehicule din România a înregistrat o scădere semnificativă în luna ianuarie, cu un procent de 19,1%. Această scădere este în principal atribuită Dacia, care a produs 22.165 de vehicule, ceea ce reprezintă o diminuare drastică de 31,49% comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut.
Printre cauzele principale ale acestei reduceri se numără ieșirea din producție a modelului Jogger, mutat în Maroc, și introducerea modelului Bigster, care nu este încă fabricat în volume mari. Totodată, noile norme de emisii CAFE impun o valoare medie a emisiilor de CO2 de 93 de grame pe vehicul vândut, ceea ce reprezintă o provocare pentru Dacia, având în vedere că majoritatea motoarelor sale nu respectă această limită, cu excepția modelului Spring.
La Dacia, cea mai mică emisie provine de la motorul HEV 140, cu 112 grame/km. Vânzarea oricărui alt model va afecta negativ rezultatele grupului, motiv pentru care fabrica ar putea livra vehicule doar în conformitate cu procentele stabilite de Renault Group, pentru a menține emisiile cât mai aproape de medie. De asemenea, incertitudinea legată de un nou Program Rabla influențează cererea pentru modelele Dacia în această perioadă.
În ceea ce privește Ford, fabrica din Craiova a înregistrat o producție de 17.298 de vehicule, ceea ce reflectă o creștere modestă de 5,64%. Totuși, detaliile pe modele ar putea dezvălui o situație similară cu cea a Dacia, afectată de noile reglementări de emisii.
Noile norme de emisii din Europa afectează producția Dacia și Ford
Producția Dacia și Ford a fost influențată semnificativ de noile norme de emisii impuse la nivel european. În ianuarie 2024, fabrica Ford de la Craiova a raportat o scădere a producției modelului Puma cu 17%, numărul de unități fabricate fiind de 9.985, comparativ cu 12.037 în aceeași perioadă a anului trecut. Această scădere se aliniază tendințelor generale generate de legislația europeană referitoare la emisiile de CO2, care se suprapune unei scăderi naturale a cererii.
Pe de altă parte, modelele Courier au contribuit la salvarea rezultatelor totale, înregistrând o creștere a producției de la 4.337 unități în ianuarie 2023 la 7.313 unități în ianuarie 2024. Totuși, producția totală de vehicule din România în luna ianuarie a fost de 39.463 de unități, ceea ce reprezintă o scădere de 19,1% comparativ cu anul precedent.