Proiectele de hidrocentrale „de securitate națională” vor fi militarizate
Guvernul va avea posibilitatea de a clasifica anumite proiecte de hidrocentrale ca fiind „de securitate națională”, printr-o hotărâre ce va beneficia de avizul Consiliului Suprem de Apărare a Țării (CSAT). Aceste proiecte vor beneficia de derogări semnificative de la legislația urbanistică, de construcții, exproprieri, achiziții publice și de protecția mediului.
Printre proiectele ce vor beneficia retroactiv de acest statut se numără cele istorice ale companiei de stat Hidroelectrica, care se află în stadii avansate de execuție, dar care au fost blocate din diferite motive, inclusiv litigii inițiate de ONG-uri de mediu. Proiectele hidroenergetice de mare anvergură, cum ar fi amenajările hidroenergetice de pe râul Jiu și alte locații, au fost sistate din cauza blocajelor administrative și juridice, care includ dificultăți în obținerea avizelor de mediu și contestații legale.
Expunerea de motive subliniază că lipsa unui cadru legal special a dus la întârzieri semnificative în finalizarea acestor proiecte strategice, iar blocajele administrative s-au acumulat, ceea ce pune în pericol dezvoltarea energetică a țării.
Proiectele de hidrocentrale de securitate națională vor fi militarizate
Conform unei inițiative legislative propuse de Ministerul Energiei, proiectele de hidrocentrale care vor fi declarate de importanță națională în domeniul energiei electrice vor beneficia de un regim special. Aceste proiecte vor fi considerate ca fiind „proiecte aferente unor contracte de achiziție publică, acorduri-cadru sau concursuri de soluții în domeniul securității naționale”, ceea ce le va permite să evite aplicarea legislației naționale privind achizițiile publice.
Legea nr. 50/1991, referitoare la autorizarea executării lucrărilor de construcții, va fi aplicată în mod diferit pentru aceste hidrocentrale de securitate națională, care vor fi tratate ca „construcții speciale de securitate națională”. Astfel, autorizarea lucrărilor va fi realizată de către instituțiile din sistemul de apărare, ordine publică și securitate națională, fără a necesita publicarea autorizațiilor de construire, în cazul în care acestea sunt clasificate.
De asemenea, aceste proiecte vor fi catalogate ca „obiective militare și zone militare restricționate”, conform Legii nr. 122/2011 privind regimul armelor și dispozitivelor militare. Această clasificare le conferă un regim de securitate sporit, cu acces restricționat la informațiile referitoare la realizarea lor.
Astfel, prin aceste modificări legislative, hidrocentralele de securitate națională vor beneficia de privilegii semnificative, inclusiv derogări în regimul terenurilor și al mediului, facilitând implementarea proiectelor esențiale pentru securitatea națională a României.
Militarizarea proiectelor de hidrocentrale de securitate națională
Proiectele de hidrocentrale considerate „de securitate națională” vor fi militarizate, ceea ce implică modificări semnificative în procesul de obținere a terenurilor necesare construcției. Aceasta va permite scurtarea procedurilor birocratice, facilitând exproprierile și obținerea avizelor necesare.
Obținerea facilităților necesare
Se va facilita obținerea terenurilor din fondul forestier și circuitul agricol, iar scoaterea acestora din Fondul Forestier Național se va realiza automat, odată cu declararea proiectului ca fiind de securitate națională. Această derogare de la legislația silvică va elimina întârzierile legate de avizele necesare pentru defrișare.
Accelerarea procedurilor de expropriere
Proiectul de lege propune măsuri pentru accelerarea exproprierilor, stabilind că coridorul de expropriere va fi definit imediat după aprobarea indicatorilor tehnico-economici. Autoritățile locale vor trebui să întocmească rapid documentațiile cadastrale pentru imobilele afectate, asigurând astfel eficiență în procesul de expropriere.
Acces anticipat la terenuri
După emiterea deciziei de expropriere, se va institui dreptul de acces anticipat la terenurile incluse în coridorul de expropriere, fără a aștepta finalizarea formalităților de transfer de proprietate. Aceasta va permite demararea lucrărilor fără întârzieri cauzate de litigii legate de proprietate.
Proceduri accelerate de avizare
Proiectul prevede, de asemenea, termene reduse și proceduri de urgență pentru emiterea avizelor necesare. Autoritățile avizatoare vor trebui să prioritizeze cererile pentru aceste proiecte, asigurând o implementare rapidă și eficientă a lucrărilor.
Proiectele de hidrocentrale militarizate pentru securitate națională
Conform unei noi reglementări, proiectele de hidroenergie considerate „de securitate națională” vor beneficia de un regim special de autorizare și protecție. Acestea vor fi declarate prin Hotărâre a Guvernului, cu avizul CSAT, și vor intra sub incidența unor prevederi specifice de securitate.
Accelerarea procedurilor de autorizare
Legea prevede un termen scurt pentru avize și acorduri, facilitând coordonarea inter-instituțională. Ministerele și agențiile centrale vor forma grupuri de lucru dedicate, asigurând avizarea simultană și corelată a proiectelor. Proiectele hidroenergetice de securitate națională vor fi considerate de interes public major încă din faza inițială, permițând aplicarea unei proceduri simplificate conform Regulamentului (UE) 2022/2577.
Derogări și evaluări de mediu
Procedurile pentru obținerea acordului de mediu și evaluările pentru siturile Natura 2000 vor fi accelerate, utilizând derogările permise de legislația UE în cazuri de interes public strategic. De asemenea, se vor aplica prevederile din Directiva Cadru Apă nr. 2000/60/CE, care permit derogarea de la obiectivul de nedeteriorare a corpurilor de apă în condiții justificate de interes public major.
Măsuri compensatorii și protecția mediului
Legea impune adoptarea de măsuri compensatorii de mediu, cum ar fi reîmpăduririle și restaurarea habitatelor naturale, pentru a compensa impactul asupra biodiversității. Aceste măsuri sunt esențiale pentru asigurarea conformității cu exigențele comunitare.
Protecția infrastructurii critice
Proiectele hidroenergetice strategice vor fi considerate de importanță națională, similar cu rețeaua electrică de transport, ceea ce implică sprijin din partea autorităților pentru paza și protecția acestor șantiere. Acest statut conferă investitorilor, în principal companiei Hidroelectrica, o siguranță juridică sporită în privința drepturilor de acces și utilizare.
Militarizarea proiectelor de hidrocentrale de securitate națională
Proiectele de hidroenergie considerate „de securitate națională” vor beneficia de un cadru legislativ integrat și eficient, menit să accelereze realizarea acestora. Conform unui proiect de lege elaborat de Ministerul Energiei, se va trece de la un proces fragmentat la unul unitar, cu termene și responsabilități clare, asigurând coordonarea interinstituțională sub imperativul securității naționale.
Aceste schimbări vor permite finalizarea rapidă a investițiilor strategice în hidroenergie, estimându-se un termen optimizat de realizare de 1-3 ani pentru lucrările rămase, comparativ cu incertitudinea actuală. În acest fel, se va contribui semnificativ la creșterea capacității de producție de energie a țării.
De asemenea, legea va preveni blocarea investițiilor publice mari deja efectuate, asigurând valorificarea eficientă a acestora. Proiectul propune, de asemenea, corelarea măsurilor cu obligațiile stabilite de legislația europeană și națională, garantând o implementare legală și sustenabilă.
Schimbarea de paradigmă implicată de acest proiect de lege tratează marile amenajări hidroenergetice ca elemente de infrastructură critică națională, esențiale pentru securitatea statului, necesitând astfel un regim juridic special și previzibil, similar cu cel aplicat proiectelor de apărare sau de importanță strategică.