UMB a câștigat cel mai scump contract de autostradă din România
Constructorul UMB a obținut contractul pentru realizarea lotului 2 A Ditrău – Grințieș, cel mai lung tronson montan al Autostrăzii Unirii A8. Valoarea acestui contract se ridică la 1,2 miliarde de euro pentru aproximativ 38 de kilometri de autostradă montană.
Contractul, care include proiectarea și execuția lotului 2A Ditrău-Grințieș, are o valoare totală de 6,14 miliarde de lei (fără TVA), echivalentul a aproape 1,2 miliarde de euro. Odată semnat, acesta devine cel mai scump contract pentru un lot de autostradă din România, depășind precedentul record stabilit de Secțiunea 3 din A1 Sibiu – Pitești, care a avut un contract de 5,3 miliarde de lei.
Lotul Ditrău – Grințieș are o lungime de 37,9 kilometri și traversează județele Harghita și Neamț. Asocierea dintre constructori români și cei din Bosnia-Herțegovina are un termen de execuție de 54 de luni, din care 14 luni sunt alocate etapei de proiectare, iar 40 de luni pentru execuție. Astfel, dacă ordinul de începere va fi dat în prima jumătate a acestui an, proiectarea ar trebui să fie finalizată în vara-toamna anului 2026, iar construcția autostrăzii ar trebui să fie finalizată până la sfârșitul anului 2029 sau începutul anului 2030.
Proiectul lotului 2A Ditrău-Grințieș prezintă o complexitate tehnică ridicată, incluzând lucrări majore de artă, precum 19 tuneluri și 63 de viaducte, care constituie 57% din lungimea totală a tronsonului. Pe traseul lotului este prevăzut un nod rutier la Ditrău, care va asigura conexiunea cu DN 12, precum și o descărcare provizorie în județul Neamț pentru a facilita funcționarea acestui lot.
Cel mai scump contract de autostradă din România
Umbrărescu a obținut un contract record în valoare de 1 miliard de euro pentru construirea secțiunii de munte a Autostrăzii Unirii A8. Acest proiect include patru loturi: Lotul 1 C Sărățeni-Joseni, Lotul 1 D Joseni-Ditrău, Lotul 2 A Ditrău-Grințieș și Lotul 2 B Grințieș-Pipirig.
Lotul 1 C Sărățeni-Joseni are o lungime de 32,4 kilometri și va include 39 de poduri și pasaje, precum și 3 tuneluri unidirecționale. În total, pe traseul celor patru loturi din județele Mureș, Harghita și Neamț sunt prevăzute 38 de tuneluri și 183 de poduri, pasaje și viaducte.
Termenele de realizare pentru loturile 1 C, 2 A și 2 B sunt stabilite la 54 de luni (14 luni pentru proiectare și 40 de luni pentru execuție), iar pentru Lotul 1 D la 34 de luni (10 luni pentru proiectare și 24 de luni pentru execuție).