La Brescia, Italia, a fost lansat un experiment inovator care vizează crearea primului serviciu de car sharing cu mașini autonome din Europa. A2A, Universitatea Politehnică din Milano și MOST (Centrul Național pentru Mobilitate Durabilă) au pus pe drumuri publice un Fiat 500e autonom care se poate reîncărca prin inducție. Acest proiect are ca scop îmbunătățirea eficienței călătoriilor și fluidizarea traficului urban.
Renato Mazzoncini, CEO-ul A2A, a subliniat că integrarea conducerii autonome cu serviciile de car sharing va spori siguranța și va contribui la decarbonizarea orașelor. O caracteristică esențială a acestui serviciu este că vehiculul se va repoziționa singur în puncte strategice, eliminând necesitatea ca utilizatorii să se deplaseze la vehicul.
Ferruccio Resta, președintele MOST, a explicat că utilizatorii vor beneficia de un acces mai ușor, deoarece mașinile autonome vor ajunge direct la ei. În plus, profesorul Sergio Matteo Savaresi de la Politehnica din Milano a menționat că acest experiment reprezintă un pas important către noi modele de mobilitate durabilă, bazându-se pe experiența acumulată în competiții de mașini autonome.
Pentru anul următor, un Fiat 500e va efectua curse între sediul A2A și o instalație de transformare a deșeurilor în energie, folosind tehnologia de conducere autonomă, cu un pilot la bord pentru siguranță. Acest proiect este autorizat de Ministerul Infrastructurii și Transporturilor și de Primăria din Brescia, conform directivelor „Smart Road”.
Proiectul subliniază complexitatea tehnologică a soluțiilor dezvoltate în Italia, datorită colaborării dintre echipa A2A și Departamentul de Electronică, Informație și Bioinginerie de la Politehnica din Milano.
Brescia, un oraș italian, a fost ales pentru a implementa primul serviciu de car sharing cu mașini autonome. Acest experiment se bazează pe o configurație avansată de hardware, care include senzori de ultimă generație și unități de calcul, integrate cu algoritmi de Inteligență Artificială. Acest sistem este proiectat să imite comportamentul unui șofer uman, asigurând astfel standarde ridicate de precizie și siguranță în timpul conducerii.
Vehiculele autonome pot funcționa la viteze reduse, de până la 30 km/h, și sunt capabile să se livreze utilizatorilor, să se parcheze sau să se îndrepte spre un alt client sau o stație de încărcare. Această tehnologie reduce semnificativ riscurile și simplifică gestionarea serviciilor de car sharing.
Până în 2026, planul este de a extinde acest serviciu la nivel metropolitan, cu o flotă de cel puțin 30 de mașini. Tehnologia dezvoltată în Italia permite vehiculelor să ajungă singure la utilizatori, să îi conducă la destinație și, ulterior, să se întoarcă autonom către o parcare sau o nouă stație de încărcare, funcționând practic ca un car-à-porter sau un serviciu de livrare mobilă.