Românca Cristina Bălan câștigă o rundă crucială în lupta cu Tesla
Cristina Bălan, avertizor de integritate la Tesla, a obținut o victorie semnificativă în instanță împotriva companiei fondată de Elon Musk, după un deceniu de dispută juridică. Bălan a fost concediată după ce a exprimat îngrijorări legate de siguranța frânării vehiculelor Tesla.
Un complet de judecători de la Curtea de Apel a SUA i-a dat dreptate, anulând o decizie anterioară a instanței inferioare care respingea cererile sale. Această hotărâre resetează cazul, oferindu-i româncei o nouă oportunitate de a aduce Tesla în fața justiției.
Bălan a declarat pentru BBC News: „Sperăm că vom începe un nou proces și vom avea șansa să-l luăm pe Elon Musk în fața unui juriu și a unui judecător.” Tesla nu a comentat această hotărâre și nu a răspuns solicitărilor de explicații din partea presei.
În ciuda dificultăților personale, inclusiv o luptă împotriva cancerului de sân, Bălan continuă să se lupte pentru reputația sa. Aceasta a subliniat: „Vreau să rămân cu numele și reputația nepătate. Mi-aș dori ca Elon Musk să aibă decența să-și ceară scuze.”
Până în 2014, ea era o figură recunoscută în cadrul Tesla, având inițialele sale gravate pe bateriile Model S. Cu toate acestea, după ce a discutat cu Musk despre problemele de siguranță, a fost concediată, iar Tesla a acuzat-o de delapidare, acuzații pe care Bălan le neagă ferm.
Acum, cu o nouă șansă în instanță, românca își propune să se lupte nu doar pentru dreptate, ci și pentru a-și curăți numele și a-și reafirma contribuția în cadrul Tesla.
Lupta româncei avertizor de integritate la Tesla
O româncă, avertizor de integritate la Tesla, a câștigat o rundă crucială în lupta sa cu compania fondată de Elon Musk, după un deceniu de confruntări legale. Aceasta a lucrat la Tesla până când a observat probleme critice de siguranță, în special legate de frâne, pe care le consideră ascunse de către management.
„Totul a mers bine până când mi-am dat seama că unele probleme critice de siguranță a frânelor erau ascunse”, a declarat ea. A fost îngrijorată de faptul că covorașele din mașină se îndoaie sub unele pedale, un defect de design simplu, dar cu potențial letal, care a stârnit și plângeri din partea clienților. „Dacă nu poți apăsa frâna, cineva poate fi rănit”, a subliniat ea.
Deși a propus soluții pentru remedierea acestor probleme, managerii companiei au respins sugestiile și au devenit ostili. În căutarea unei soluții, ea a decis să-i scrie lui Elon Musk, care anterior încurajase angajații să-i comunice orice informații care ar putea afecta reputația Tesla. „I-am trimis două e-mailuri”, a spus ea, explicând că a sperat că Musk va dori să facă ceea ce este corect pentru companie.
Cu toate acestea, demersurile sale nu au avut succes. Un alt avertizor de integritate de la Tesla, Lukasz Krupski, a avut o experiență similară după ce a contactat de asemenea conducerea companiei cu privire la condițiile de muncă. Bălan a menționat că mulți angajați ai Tesla s-ar putea simți „fricați să vorbească” despre problemele din companie.
Acum, Bălan caută să-și clarifice situația, temându-se că, în lipsa acțiunilor sale, „toată lumea se va uita doar la ce spune Tesla despre mine” și că astfel cariera ei nu va mai conta. „Și nu vreau asta”, a concluzionat ea.