Acord istoric pentru drepturile călătorilor
Miniștrii Transporturilor din Uniunea Europeană au ajuns la un acord politic semnificativ care modifică regulile de protecție a călătorilor în relația cu companiile aeriene. Acest nou cadru legislativ include dreptul pasagerilor de a fi preluați „de cea mai apropiată oportunitate” în cazul unor perturbări ale zborurilor, inclusiv prin curse operate de alte companii sau prin mijloace alternative de transport.
În situația în care o companie aeriană anulează sau amână o cursă programată și nu oferă o variantă adecvată în decurs de 3 ore, pasagerii au dreptul să opteze pentru un transport propriu, cu rambursarea a până la 400% din costul biletului inițial. Dreptul la asistență, care include oferirea de hrană, băuturi și cazare, este de asemenea explicit menționat.
În cazurile de întârziere pe pistă, pasagerii vor fi debarcați după maximum trei ore, iar dacă compania nu oferă suportul necesar, aceștia vor putea solicita rambursarea cheltuielilor efectuate. De asemenea, pentru întârzierile mai mari de patru ore pe distanțe sub 3.500 km în cadrul Uniunii Europene, pasagerii vor beneficia de despăgubiri în valoare de 300 de euro. Pentru zborurile ce depășesc 3.500 km, despăgubirile cresc la 500 de euro în cazul întârzierilor de peste șase ore.
Companiile aeriene nu vor putea refuza plata compensațiilor invocând „circumstanțe extraordinare”, decât dacă pot dovedi că au luat toate măsurile rezonabile pentru a preveni incidentul. În plus, pentru anulările de zbor anunțate cu mai puțin de 14 zile înainte de plecare, companiile vor fi obligate să ofere formulare precompletate pentru cererile de compensație.
Acordul mai descurajează practica „no-show”, permițând pasagerilor care nu au folosit zborul dus să solicite compensații pentru retur. Companiile aeriene vor trebui să ofere informații clare despre drepturile pasagerilor în timpul procesului de rezervare și despre procedurile de soluționare a cererilor. Termenul pentru depunerea reclamațiilor va fi de șase luni de la incident, iar operatorii vor avea 14 zile pentru a răspunde și a efectua eventualele plăți.
Ministrul infrastructurii din Polonia, Dariusz Klimczak, a descris acest acord ca fiind „o bornă istorică”, marcând prima reformă majoră în acest domeniu după 12 ani de lipsă de consens. Noul cadru are ca scop stabilirea unor reguli ‘mai simple și mai clare’ pentru pasageri, menținând în același timp concurența între companiile aeriene în piața internă, conform unui comunicat al Consiliului UE.
Textul aprobat de miniștrii transporturilor din statele membre urmează să fie prezentat Parlamentului European.
Acord istoric pentru drepturile călătorilor
Recent, a fost semnat un acord istoric care oferă drepturi și compensații mai mari pentru călători în fața companiilor aeriene, marcând o realizare semnificativă după 12 ani de negocieri. Președinția poloneză a Uniunii Europene a salutat această realizare, considerând-o o depășire a unei etape importante.
Reacții din partea operatorilor aerieni
Asociația Airlines for Europe (A4E), care reunește companii precum Air France-KLM, Lufthansa, Ryanair și easyJet, și-a exprimat dezamăgirea față de acest acord. Aceștia au criticat textul, susținând că introduce o complexitate suplimentară în comparație cu propunerea inițială a Comisiei Europene din 2013.
În cadrul negocierilor, companiile aeriene au propus creșterea pragului de compensare a pasagerilor de la trei la cinci ore de întârziere, o idee care a fost respinsă de Germania.