Marea Britanie luptă împotriva comerțului cu petrol rusesc
Marea Britanie depune eforturi de mai bine de un an pentru a muta sute de arme depozitate în „arsenale plutitoare”, care permit Rusiei să obțină profituri considerabile din comerțul cu petrol pe mare, în ciuda sancțiunilor internaționale. Problemele complexe din industria securității maritime complică aceste eforturi, afectând atât britanicii, cât și partenerii lor occidentali în încercarea de a slăbi economia militară a Rusiei.
Incidentul cu vasul Vernadski Prospect
Pe 20 iulie 2024, în largul coastei Eritreei, vasul Vernadski Prospect, care transporta 730.000 de barili de țiței, a început să emită mesajul „Paznic înarmat la bord”. Acest petrolier de 250 de metri lungime a traversat recent Canalul Suez și se îndrepta spre India, una dintre puținele economii mari care continuă să importe petrol din Rusia, după declanșarea conflictului din Ucraina.
După câteva zile, Vernadski Prospect s-a întâlnit cu o altă navă, Genesis, ancorată în apropierea coastei Omanului, unde a lăsat o echipă mică de gărzi plătite să asigure protecția altor nave care navighează prin zonele riscante dintre Yemen și Somalia.
Rolul arsenalei plutitoare Genesis
În cala navei Genesis se aflau sute de arme de calitate militară, licențiate în Regatul Unit, pe care britanicii încearcă să le mute de mai bine de un an. Serviciile oferite de Genesis și alte nave similare sunt legale și utilizate frecvent de companii din diverse țări. Totuși, aceste nave au devenit cruciale pentru Rusia, permițându-i să profite în continuare de comerțul cu petrol, în ciuda sancțiunilor impuse.
Armele britanice și finanțarea conflictului din Ucraina
Armele din Marea Britanie sunt acum utilizate pentru a proteja vasele rusești care transportă petrol, generând profituri semnificative ce sunt folosite apoi pentru a finanța războiul ilegal al Rusiei în Ucraina, conform declarațiilor lui Liam Byrne, președintele comisiei pentru afaceri și comerț din parlamentul britanic.
Cele trei nave implicate, Genesis, Siam și Antarctic Dream, fac parte dintr-un grup restrâns de „arsenale plutitoare” care funcționează la nivel global, servind ca hoteluri pentru gărzi și depozite de arme, generând venituri considerabile anual. Marea Britanie a retras licențele pentru cele trei nave și a încercat să determine companiile de securitate maritimă să transfere aceste arme pe alte nave sau să le retragă complet.
Dificultățile întâmpinate de Marea Britanie
Din păcate, din cauza unor manevre administrative efectuate de companiile care dețin armele, Marea Britanie nu are dreptul legal de a le confiscă și nu are cunoștință exactă despre locația acestora. Astfel, provocările persistă în eforturile de a opri ajutoarele ilegale pentru Rusia.
Exporturile rusești de țiței către India în creștere
În urma invaziei Ucrainei de către forțele ruse și a embargoului impus de Uniunea Europeană asupra petrolului rusesc, Rusia a început să își îndrepte atenția către India, crescând semnificativ exporturile de țiței. Cu toate acestea, pentru a ajunge la destinație, navele rusești trebuie să traverseze ape internaționale considerate periculoase, ceea ce a determinat Moscova să se bazeze din ce în ce mai mult pe firme de securitate private și pe așa-numitele „arsenale plutitoare”.
Flota de petroliere „fantomă” a Rusiei
În contextul sancțiunilor occidentale, Rusia a reușit să formeze o flotă de petroliere „fantomă”, care îi permite să exploateze portițele legale și să participe la comerțul de pe piața neagră pentru a obține bunuri interzise esențiale, precum cipuri și tehnologii avansate, dar și pentru a continua exportul de țiței. Ministrul de externe al Letoniei, Baiba Braze, a declarat că „ei exploatează portițe în sistem”, adăugând că aceste acțiuni, deși tehnic legale, sunt imprudente și afectează interesele de securitate comună.
Statisticile exporturilor rusești
În 2023, Rusia a exportat aproximativ 615 milioane de barili de petrol către India, comparativ cu doar 6,5 milioane în 2021. În același timp, exporturile maritime către Europa au scăzut drastic, ajungând la doar 37 de milioane de barili în 2023, față de 490 de milioane în 2021.
Creșterea activităților de securitate maritimă
Industria securității maritime a luat naștere acum două decenii, ca reacție la creșterea atacurilor piraților somalezi în Golful Aden și Oceanul Indian. Astfel, companiile maritime au început să colaboreze cu firme private de securitate pentru a-și proteja navele.
Transporturile maritime rusești
Conform unor date recente, Bloomberg a identificat 63 de transporturi de petrol din Rusia către India, prin Canalul Suez și Marea Roșie, în luna septembrie, comparativ cu 59 în august și 55 în iulie. De obicei, echipele de securitate, formate din trei sau patru paznici înarmați din India, Sri Lanka și Nepal, se îmbarcă pe navele care intră în zone cu risc ridicat, coborând câteva zile mai târziu, după ce vasul a trecut de pericol.
Restricțiile impuse de Uniunea Europeană și alte măsuri
În cel mai recent pachet de sancțiuni, Uniunea Europeană a interzis accesul unor vase care au evitat restricțiile anterioare la porturile și apele statelor membre. Marea Britanie și Statele Unite au adoptat măsuri similare, în încercarea de a controla fluxurile comerciale legate de petrolul rusesc.
Concluzie
Pe fondul sancțiunilor internaționale și al riscurilor asociate navigării în ape periculoase, Rusia își adaptează strategia de export, investind în securitate maritimă și dezvoltând o flotă de petroliere „fantomă”. Această schimbare evidențiază provocările cu care se confruntă Moscova în contextul actual și modul în care își ajustează tacticile pentru a-și menține exporturile de țiței.
Reducerea incidentelor de piraterie grație arsenalele plutitoare
În trecut, echipele de securitate erau nevoite să arunce armele de la bordul vaselor înainte de a ajunge în porturi, pentru a evita încălcarea legislației locale. Cu toate acestea, odată cu apariția arsenalele plutitoare, gestionarea securității maritime a devenit considerabil mai ușoară.
Statisticile arată o scădere semnificativă a incidentelor de piraterie, înregistrându-se doar 60 de atacuri sau tentative de atac în prima jumătate a acestui an, comparativ cu peste 400 în anul 2010.
În lunile mai, iunie și iulie, aproximativ 40% din importurile de țiței pe mare ale Indiei au provenit din Rusia, conform analizei efectuate de BIMCO. Multe dintre aceste transporturi au beneficiat de serviciile firmei private de securitate maritimă Sinbad Navigation, care deține trei arsenale plutitoare, echipate cu sute de arme britanice.