Ce au văzut piloții elicopterului Black Hawk înainte de coliziune
Piloții elicopterului militar Black Hawk au avut o perspectivă crucială asupra circumstanțelor care au dus la coliziunea cu avionul de pasageri Bombardier CRJ700 operat de American Airlines, care a avut loc deasupra râului Potomac pe 29 ianuarie. Un model 3D realizat de The New York Times a fost folosit pentru a vizualiza ceea ce au observat piloții cu doar câteva minute înainte de accident.
În acea noapte, elicopterul zbura singur, în timp ce piloții navigau printr-un spațiu aerian aglomerat. Condițiile de zbor dificile ar fi putut influența vizibilitatea, iar investigatorii de la Consiliul Național pentru Siguranța Transporturilor din SUA analizează impactul altitudinii incorecte a elicopterului asupra vederii piloților. Elicopterul se afla la 90 de metri deasupra râului în momentul coliziunii, o altitudine cu 30 de metri mai mare decât limita autorizată în apropierea Aeroportului Național Ronald Reagan.
Comunicările cu turnul de control au fost esențiale, iar pilotul elicopterului a fost informat despre poziția avionului de pasageri, care se afla în apropiere. Cu două minute înainte de coliziune, echipajul elicopterului a primit detalii despre zborul American Airlines, care traversa o rută similară cu cea pe care încerca să o urmeze Black Hawk-ul.
Analiza 3D sugerează că diferența de altitudine nu ar fi trebuit să afecteze semnificativ percepția piloților prin parbriz, iar aceștia trebuiau să ajusteze constant viteza și înclinarea palelor rotorului în timpul zborului. În cele din urmă, rămâne întrebarea dacă piloții au fost derutați de alte aeronave din zonă, având în vedere că mai multe avioane se aflau în apropierea aeroportului în momentele cruciale.
Incidentul aviatic Black Hawk și avionul de pasageri
Piloții elicopterului Black Hawk au confirmat de două ori că observă avionul de pasageri care se apropia, însă cele două aeronave s-au ciocnit. La 20 de secunde înainte de accident, controlorul de trafic aerian a întrebat din nou pilotul elicopterului dacă vede avionul, iar acesta a răspuns afirmativ. Ultimul semnal de la elicopter a fost primit la ora 20:48, moment în care s-a produs coliziunea cu zborul 5342.
Un factor posibil care ar fi putut influența vizibilitatea piloților este utilizarea ochelarilor de vedere nocturnă. Pentagonul a confirmat că echipajul Black Hawk era echipat cu aceștia, dar nu se știe dacă erau purtați în momentul coliziunii. Ochelarii permit o vedere monocromatică și limitează câmpul vizual la un unghi de 40 de grade, ceea ce face dificilă observarea luminilor de avioane din apropiere.
În plus, zborul de noapte deasupra unei zone metropolitane complică detectarea altor aeronave, deoarece stelele și luminile clădirilor pot masca semnalele de alertă. Deși ochii umani pot vedea un câmp vizual de aproximativ 180 de grade, ochelarii nocturni pot intensifica lumina ambientală, făcând mai greu de distins avioanele care se apropie.
La 12 ore după accident, Administrația Federală a Aviației a restricționat accesul elicopterelor în zona în care s-a produs coliziunea pentru a preveni posibile incidente similare în viitor.