Concedieri la Damen Mangalia
Peste 200 de angajați ai Șantierului Naval Damen Mangalia, companie aflată în insolvență, vor fi concediați începând cu data de 28 februarie, conform anunțului făcut de liderul Sindicatului Navalistul, Laurențiu Gobeajă. Această măsură afectează salariații într-un context dificil, în care, pentru mai mult de 1.000 de angajați, sistemul de șomaj tehnic a fost prelungit până pe 31 mai.
Gobeajă a subliniat că sindicatul a solicitat în mod repetat autorităților centrale să găsească soluții pentru reluarea activității și ieșirea din insolvență, însă blocajul actual persistă de un an și jumătate, fără a se înregistra progrese. El a menționat că, în ciuda unor discuții între acționari, nu există informații clare despre evoluția situației financiare a companiei.
Deciziile de concediere au fost emise și nu au fost anulate, iar data de 27 februarie va marca ultima zi de preaviz pentru angajați. Începând cu 28 februarie, aceștia își vor pierde locurile de muncă, iar motivul concedierilor este restructurarea și desființarea posturilor, fără a fi imputabile salariaților. Deși angajații au sperat că intervenția ministrului Economiei, Bogdan Ivan, va aduce schimbări, nu s-au concretizat măsuri efective în acest sens.
Concedieri la Damen Mangalia
Conform unei scrisori deschise trimise Ambasadei Regatului Țărilor de Jos, Sindicatul Navalistul a solicitat ca Damen Holding BV să își asume responsabilitatea de acționar și să intervină urgent pentru redresarea situației de la Șantierul Naval Mangalia. Liderul sindical a declarat că, deși ambasada a exprimat empatie, nu poate interveni în această problemă.
În urma acestor evenimente, sindicaliștii au anunțat organizarea unei acțiuni de protest pe 7 martie în fața ambasadei și, în cazul în care nu se înregistrează progrese, o delegație a angajaților intenționează să se deplaseze în Olanda pentru a protesta la sediul companiei Damen.
Se pare că situația dificilă a șantierului naval se datorează tensiunilor dintre acționari, care nu au reușit să colaboreze eficient. Aceste neînțelegeri au dus la o deteriorare a parteneriatului de afaceri, generând o criză care ar putea culmina cu concedieri masive în rândul angajaților.
În anul 2023, Damen a notificat rezilierea acordului de asociere cu statul român, invocând modificările legislative care au anulat cadrul juridic al asocierii. În plus, Damen Holding a solicitat insolvența Damen Shipyards Mangalia, iar Tribunalul Constanța a deschis procedura pe 19 iunie 2024.