„Corăbiile negre” și escrocheria țarului Alexandru I
Tunurile rusești care se află în diverse orașe de pe coasta Spaniei reprezintă rămășițele uneia dintre cele mai mari escrocherii din istorie, implicând o afacere nefericită între Țarul Alexandru I al Rusiei și regele Spaniei, Ferdinand al VII-lea. Potrivit academicianului spaniol Diego Quevedo Carmona, 630 de tunuri din Rusia au fost vândute Spaniei, dar niciunul dintre acestea nu a fost utilizat vreodată în luptă.
Motivul pentru care Spania a achiziționat atâtea tunuri rusești a fost nevoia urgentă a regelui Ferdinand al VII-lea de a înlocui flota pierdută în Bătălia de la Trafalgar din 1805. În încercarea de a păstra controlul asupra coloniilor, regele a decis să cumpere opt nave din Imperiul Țarist, semnând un acord pe 11 august 1817, prin care urma să plătească Rusiei 68 de milioane de reali.
Corăbiile, aflate sub comanda contraamiralului Anton Vasilievici von Moller, au pornit din Tallinn în octombrie 1817, dar au ajuns la Cadiz abia pe 21 februarie 1818, după ce au făcut numeroase opriri pentru reparații. La sosirea în Spania, condiția navelor a fost dezvăluită: acestea erau într-o stare atât de proastă încât au fost denumite „Corăbiile negre”, nu doar din cauza culorii lemnului, ci și din cauza gudronului folosit pentru a preveni scufundarea.
Inspectarea navelor a arătat că lemnul era crăpat și că existau găuri prin care putea pătrunde apa, fiind comparate cu adevărate epave. Această înșelătorie a avut consecințe devastatoare pentru Spania, care, în timpul domniei lui Ferdinand al VII-lea, a pierdut aproape toate coloniile din America și a fost marcată de un război civil major.
„Corăbiile negre” și escrocheria regatului Spaniol
Regele Spaniei, Ferdinand al VII-lea, a fost victima uneia dintre cele mai mari escrocherii din istorie, în urma unei afaceri ratate cu nave de război din Rusia. Deși avea nevoie disperată de corăbii pentru a-și menține controlul asupra coloniilor din America, majoritatea navelor achiziționate s-au dovedit a fi „adevărate epave”.
În 1818, țarul Alexandru I a trimis trei fregate, fiecare având între 36 și 76 de tunuri, însă acestea s-au dovedit a fi într-o stare dezastruoasă. Două dintre nave, redenumite Reina Isabel și Viva, au fost capturate sau scufundate în timpul călătoriei lor. Fregata Alejandro I a început să ia apă și a fost nevoită să se întoarcă în Spania.
Afacerea a fost afectată și de corupția din cadrul Casa de Bourbon, iar o parte din banii alocați tranzacției au dispărut, fiind probabil furați de consilierii lui Ferdinand. În final, Rusia a primit doar o parte din suma convenită și a încercat timp de un deceniu să recupereze restul banilor.
Majoritatea „Corăbiilor negre” au fost dezasamblate între 1821 și 1823, iar doar câteva provizii și piese de artilerie au putut fi reutilizate. Unele tunuri au fost montate pe nave spaniole, dar au rămas marcate cu simbolul vulturului imperial cu două capete, emblemă a țarilor Rusiei.