Critica privind reținerea cauțiunii în achizițiile publice
O prevedere legislativă introdusă prin O.U.G. nr. 26/2022 permite reținerea cauțiunii depuse de operatorii economici în cazul respingerii unei contestații în cadrul procedurilor de achiziție publică. Această modificare a generat controverse și este considerată de specialiști un obstacol în calea accesului la justiție, conform avocaților de la Tița și Asociații.
Modificarea adusă Legii nr. 101/2016 prin adăugarea unui nou alineat la art. 61¹ prevede că, în cazul respingerii unei contestații, autoritatea contractantă are obligația de a reține cauțiunea constituite de operatorul economic. Aceasta ar trebui să fie utilizată pentru acoperirea prejudiciilor cauzate de întârzierile înregistrate în finalizarea procedurii de atribuire. Totuși, multe autorități contractante au început să refuze restituirea cauțiunilor fără a demonstra existența unui prejudiciu real, ceea ce descurajează operatorii economici în exercitarea dreptului de a contesta.
Experții de la Tița și Asociații subliniază că legea nu instituie o prezumție de vinovăție a contestatorului, ci obligă autoritatea să demonstreze prejudiciile cauzate de întârzierea procedurii. Practica neunitară a instanțelor a dus la incertitudine, însă recent jurisprudența s-a clarificat, stabilind că simpla respingere a contestației nu justifică automat reținerea cauțiunii.
Astfel, regula ar trebui să fie restituirea cauțiunii, iar reținerea acesteia să fie o excepție aplicabilă doar în prezența dovezilor clare privind prejudiciile produse. Juriștii solicită clarificări suplimentare din partea legiuitorului pentru a preveni abuzurile și a proteja accesul liber și nediscriminatoriu al operatorilor economici la mecanismele de contestare.