România, un exemplu negativ în NATO privind infrastructura feroviară
Europa trebuie să-și dezvolte o infrastructură feroviară eficientă pentru a îmbunătăți capacitatea de reacție și transport rapid al trupelor NATO, a subliniat generalul Ben Hodges, fost comandant al trupelor SUA în Europa. Într-un interviu, acesta a evidențiat o experiență din România, unde transportul echipamentelor grele pe calea ferată s-a dovedit a fi singura soluție pentru traversarea Carpaților, din cauza stării precare a infrastructurii rutiere.
Generalul Hodges a menționat că, în activitatea sa din perioada 2015-2016, a observat dificultăți în transportul pieselor de schimb pentru unitățile NATO. Această situație a evidențiat problemele birocratice întâmpinate la traversarea granițelor între țările membre NATO, chiar și în cadrul Uniunii Europene.
„Calea ferată se dovedește a fi crucială în transportul echipamentelor grele în locuri în care altfel ar fi dificil de transportat”, a afirmat Hodges, adăugând că în România, singura opțiune pentru transportul militar greu a fost calea ferată. El a subliniat că viteza de mobilitate este esențială pentru descurajarea Rusiei, subliniind importanța unei infrastructuri feroviare eficiente pentru NATO.
Ben Hodges a identificat trei factori esențiali pentru îmbunătățirea transportului trupelor NATO în Europa: piedicile legale sau diplomatice, starea infrastructurii feroviare și capacitatea de transport. „Nu este vorba doar de viteza trenului, ci de cât de rapid poți să muți un lucru din punctul A în punctul B”, a concluzionat el.
România, exemplu negativ în NATO din cauza infrastructurii feroviare
Generalul Ben Hodges a subliniat, într-un interviu recent, importanța infrastructurii feroviare pentru mobilitatea Alianței NATO, afirmând că România se confruntă cu o situație gravă în acest domeniu. El a declarat că infrastructura din România este într-o stare „jalnică”, ceea ce îngreunează transportul rapid al trupelor și echipamentelor necesare în cazul unui conflict.
„Este foarte greu să transporți lucruri în interiorul României. Drumurile și căile ferate nu vor ajuta forțele române sau cele NATO să se deplaseze rapid pentru a putea respinge un atac rusesc”, a spus Hodges. Potrivit acestuia, chiar dacă transportul se poate realiza, costurile sunt semnificative.
Un exemplu concret menționat de general este dificultatea de a transporta un sistem Patriot, care poate fi împiedicat de poduri sau tuneluri inadecvate. „Majoritatea tunelurilor din Europa ar trebui să permită transportul pe calea ferată a unui lansator Patriot, dar e suficient să existe un singur tunel inadecvat pe traseu pentru a te opri”, a adăugat Hodges.
Aceste probleme logistice afectează nu doar România, ci și alte țări din regiune, cum ar fi cele baltice, care au încă un ecartament feroviar pe sistem sovietic. În contrast, restul Europei, inclusiv România, utilizează ecartamentul standard de 1435 mm. De aceea, țările europene depun eforturi de zece ani pentru finalizarea proiectului „Rail Baltica”, care vizează modernizarea infrastructurii pentru a îmbunătăți mobilitatea trupelor NATO.