Transformarea uzinei Dacia: Fabricarea SUV-urilor Bigster și Duster
Uzina Dacia din România a suferit o transformare spectaculoasă în ultimele două decenii, o evoluție vizibilă în special în interiorul său, de la achiziția de către Renault. Investițiile semnificative, ce se ridică la câteva sute de milioane de euro în ultimii doi ani, au avut ca scop pregătirea pentru producția SUV-urilor Duster și Bigster.
În prima secție a liniei de producție, Presajul, tabla este tăiată și îndoită pentru a crea componentele necesare, precum aripi și uși. Această tablă, de 800 de tone pe zi, este importată, deoarece producția locală a încetat. Presele robotizate din această secție funcționează cu o forță de până la 2000 de tone, procesând 10.000 de piese într-un schimb de 8 ore, un ritm impresionant de 65 de secunde per vehicul.
Directorul fabricii, Sile Fulga, a subliniat că, deși departamentul de presaj este unul dintre cele mai mici, cu aproximativ 400 de angajați, a beneficiat de o investiție de 36 de milioane de euro în ultimii doi ani. Această robotizare a proceselor a permis o eficiență crescută în fabricarea componentelor pentru cele două SUV-uri.
După procesarea în secția Presaj, piesele de caroserie sunt transportate în secția Caroserie, care se întinde pe o suprafață de peste 6 hectare, unde sunt sudate pentru a forma structura vehiculului.
Fabricarea Bigster și Duster: Transformarea Uzinei Dacia
Uzina Dacia din Mioveni a suferit o transformare impresionantă, având acum peste 550 de roboți de ultimă generație de la Kuka și ABB, care contribuie la procesul de fabricație. Gradul de robotizare a atins 60%, asigurând astfel o eficiență crescută în realizarea fiecărei caroserii.
Fiecare caroserie necesită între 10 și 11 ore pentru a fi complet realizată, începând de la intrarea în secție și până la ieșirea pe linia de montaj. Roboții preiau piesele de tablă, le mută și le sudează, în timp ce angajații se concentrează pe sudarea pieselor mai mici care nu pot fi manipulate automat.
După finalizarea caroseriei, aceasta avansează către secția de Montaj, unde sunt aduse piese esențiale precum platforma de rulare și motorul. Aceste componente sunt unite pe două linii diferite: una inferioară, care îmbină platforma cu caroseria, și una superioară, pentru montajul pieselor din habitaclu.
Fiecare vehicul este personalizat, iar angajații primesc pachetele de componente în funcție de codurile specifice ale mașinii, care deja au codul VIN ștanțat. Producția modernizată a uzinei este evidentă, comparativ cu acum 5-6 ani, și se reflectă în calitatea vehiculelor care ajung la Departamentul de Control Calitate.
Aici, aproximativ 200 de angajați verifică circa 800 de puncte de control pentru a asigura funcționalitatea fiecărui vehicul înainte de livrare. Sile Fulga, directorul fabricii, subliniază că toate operațiile ce asigură calitatea ergonomiei și geometriei vehiculului sunt complet automatizate, evidențiind angajamentul uzinei pentru eficiență și rentabilitate.
Fabricarea Bigster și Duster la uzina Dacia
Uzina Dacia din Mioveni a implementat o transformare semnificativă în procesul de producție, integrând peste 500 de roboți pe liniile de fabricație. Această modernizare permite fabricației eficiente a noilor modele Bigster și Duster, fiecare având un impact distinct asupra capacității de producție.
În prezent, modelul Bigster reprezintă între 30% și 40% din producția uzinei, iar livrările pentru acest model vor începe în luna aprilie. Pe de altă parte, Duster continuă să domine, acoperind aproximativ 50% din linia de producție, restul fiind ocupat de modelele Logan, Sandero și Jogger, destinate pieței locale și țărilor din apropierea României.
Uzina produce zilnic aproape 1.400 de vehicule, dintre care aproximativ 90% sunt destinate exportului în Europa și în alte regiuni. De asemenea, aici se fabrică kituri CKD, care sunt trimise către uzine externe pentru asamblare.
Integrarea locală și furnizorii
Directorul uzinei a subliniat că gradul de integrare locală este de aproximativ 50%, cu furnizori din România care colaborează strâns cu fabrica pentru a asigura un flux constant de componente, fără stocuri. Fiecare vehicul, fie că este vorba de Duster sau Bigster, conține în jur de 1000 de repere.
Diferențele între Bigster și Duster
Diferențele dintre Duster și Bigster sunt notabile, având componente comune în proporție de 65%-70%. Aceste diferențe se regăsesc în caroserie, interior și dotările specifice fiecărui model. Bigster beneficiază de operații specifice segmentului C, inclusiv modificări în geometria vehiculului și în procesul de vopsitorie.
Deși cele două modele sunt interconectate din punct de vedere constructiv și structural, Bigster se distinge prin statura, detaliile și eleganța sa suplimentară.
Perspective pentru viitor
Dacia intenționează să atragă clienții din segmentul C cu modelul Bigster, oferindu-l la un preț competitiv. În funcție de cererea pieței în primul an de viață al modelului, fabrica este pregătită să crească producția în perioada următoare.