Ministerul Educației nu va organiza olimpiade școlare pentru clasele I-IV
Ministrul Educației, Daniel David, a făcut recent clarificări cu privire la lipsa organizării olimpiadelor pentru elevii din clasele I-IV. Acesta a subliniat că la această vârstă este esențial să se construiască un nivel de bază al competențelor-cheie, adaptat ritmului fiecărui elev.
David a explicat că participarea la competiții poate stimula prea devreme o industrie a meditațiilor, concentrându-se prematur pe anumite domenii și ignorând altele la fel de importante, ceea ce poate distorsiona dezvoltarea competențelor fundamentale. El a afirmat: „Dacă ratăm acest lucru, atunci celelalte dezvoltări care se bazează pe el au de suferit.”
Ministrul a reiterat că, în 2025, Ministerul Educației și Cercetării nu va organiza olimpiade pentru aceste clase, o decizie care a fost valabilă și anul trecut. Daniel David își asumă ferm această poziție, subliniind importanța dezvoltării elementelor de bază ale competențelor cheie în ritmul fiecărui copil. „Este important să fim congruenți în politicile educaționale, pentru a nu deruta copiii și a nu avea politici cu efecte care se anulează reciproc”, a adăugat el.
De asemenea, ministrul a explicat că evaluarea în învățământul primar a fost schimbată din note în calificative pentru a evita segregarea prematură între elevi și afectarea stimei de sine. „La aceste vârste se urmărește mai ales dezvoltarea cooperării și a lucrului în echipă”, a menționat David.
În concluzie, el a subliniat că olimpiadele organizate de minister nu sunt standarde generalizate de bune practici europene, dar nu interzice organizarea de concursuri locale sau regionale, care pot fi asumate responsabil de școli, cu consultarea părinților și în concordanță cu politicile ministerului.
De ce Ministerul Educației nu organizează olimpiade școlare pentru clasele I-IV
Ministrul Educației, Daniel David, a explicat că evaluările obligatorii la clasa a II-a și a IV-a ar trebui utilizate „mult mai atent în procesul de învățare personalizată a elevului”. El subliniază importanța concentrării pe dezvoltarea riguroasă și adaptată ritmului fiecărui copil în clasele I-IV, axându-se pe toate aspectele esențiale necesare competențelor-cheie.
David argumentează că organizarea de olimpiade școlare de către minister ar putea distorsiona procesul educațional, punând accent pe domenii specifice prea devreme și ignorând dezvoltarea altor competențe. În schimb, el susține că școlile ar trebui să aibă posibilitatea de a organiza competiții locale, regionale sau naționale, care să contribuie la un portofoliu educațional extins, fără a compromite dezvoltarea generală a elevilor.