Cum „umflă” chinezii vânzările de mașini
Industria auto din China a fost acuzată de „umflarea” cifrelor de vânzări prin intermediul unei „piețe gri”, o practică încurajată de autoritățile guvernamentale. Aceasta implică înmatricularea autoturismelor nou-nouțe pentru a fi livrate imediat în străinătate ca vehicule „second-hand”.
Mașinile, care nu au fost utilizate niciodată, sunt exportate pe piețe externe precum Rusia, Asia Centrală și Orientul Mijlociu, permițând constructorilor chinezi să prezinte creșteri de vânzări și să scape de vehiculele care ar avea dificultăți de vânzare pe plan local. Această strategie a fost confirmată de documentele guvernamentale și interviurile cu dealerii din domeniu.
Conform lui Tu Le, fondatorul companiei de consultanță Sino Auto Insights, această practică este rezultatul unui război al prețurilor care a afectat piața auto din China timp de aproape patru ani, determinând companiile să înregistreze orice vânzare posibilă.
Criticile la adresa acestei practici au început să apară, inclusiv din partea șefului producătorului auto Great Wall Motor și a publicației People’s Daily, care a condamnat vânzarea de autoturisme cu „kilometraj zero” drept vehicule second-hand. Aceasta a dus la cereri pentru înăsprirea reglementărilor, însă exporturile de astfel de automobile continuă să fie sprijinite activ de guvernele locale.
Analiza Reuters a identificat 20 de guverne regionale din China care promovează activ exportul de autoturisme cu „kilometraj zero”. Tacticile folosite includ emiterea de licențe suplimentare, investiții în infrastructură și organizarea de evenimente pentru a facilita aceste exporturi.
Industria auto chineză, cea mai mare din lume, utilizează o strategie controversată pentru a-și crește vânzările și a influența datele economice. Aceasta constă în înregistrarea automobilelor noi cu numere de înmatriculare chinezești și clasificarea lor ca vehicule second-hand destinate exportului. Astfel, constructorii înregistrează mașinile ca fiind vândute și colectează veniturile, în timp ce firmele de export le cumpără și le revând, dublând valoarea tranzacției față de achiziția inițială.
Conform surselor din cadrul industriei auto chineze, această practică este încurajată de guvernele locale, care doresc să îmbunătățească artificial datele privind PIB-ul. Tactica a apărut după 2019, când China a permis exportul automobilelor second-hand. Mii de traderi sunt acum implicați în acest proces, vânzând autoturisme cu „kilometraj zero” ca fiind vehicule second-hand, a declarat Wang Meng, consultant la China Automobile Dealers Association.
În 2024, din cele 436.000 de autoturisme și vehicule comerciale exportate de China ca vehicule second-hand, se estimează că 90% sunt, de fapt, mașini cu „kilometraj zero”. În plus, China a depășit Japonia ca cel mai mare exportator mondial de autoturisme noi în 2023, având o expediere totală de 6,41 milioane de vehicule, dintre care aproximativ 6% erau mașini cu „kilometraj zero” exportate drept second-hand.