Dunărea scade alarmant, epavele germane ies la suprafață
Dunărea se află într-o situație critică, cu un debit care a scăzut dramatic, provocând blocaje pentru navele încărcate cu cereale și minereu. Reprezentanții Administrației Fluviale a Dunării de Jos din Galați sunt anunțați constant de nave care se împotmolesc în nisip, ceea ce creează dificultăți pentru armatori.
În zona barajului Porțile de Fier 2, nivelul apei a scăzut atât de mult încât epavele din Al Doilea Război Mondial au început să iasă la suprafață. Anamaria Ianc, jurnalist Digi24, a menționat că în mod normal, Dunărea ar trebui să aibă o adâncime de aproximativ 7 metri în această zonă, dar în prezent nu depășește un metru și jumătate.
Localnicii confirmă dificultățile întâmpinate, menționând că multe nave, inclusiv cele ale Poliției de Frontieră, au rămas blocate pe fundul fluviului. În plus, pescarii sunt nevoiți să coboare cu câțiva metri pentru a ajunge la mal, având în vedere că faleza inferioară a Dunării din Galați, recent acoperită de apă, a fost lăsată acum la vedere.
Incidentele sunt frecvente, iar pierderile economice sunt semnificative, mai ales acum când România înregistrează producții record de grâu, dar cerealele nu pot ajunge la portul Constanța din cauza condițiilor actuale. Cătălin Țigănuș, armator, a subliniat că situația este critică la kilometru 562, unde doar navele goale pot trece.
Se estimează că navele blocate ar putea fi deblocate în aproximativ șase zile, odată cu o creștere a debitului la 2.600 metri cubi pe secundă. Florin Uzumtoma, director Căi Navigabile AFDJ Galați, a declarat că, fără apă, soluțiile de dragare sunt ineficiente și că este necesară intervenția naturii.
Probleme similare se înregistrează și la traversarea cu bacul între Galați și Tulcea, unde nava trebuie să ocolească zonele cu apă mică, iar timpul de traversare se dublează.