Cel mai lung și mai adânc tunel rutier din lume: Tunelul Rogfast
În prezent, se află în construcție tunelul Rogfast, care, la finalizarea sa, va deveni cel mai lung și mai adânc tunel rutier din lume. Odată deschis, tunelul va reduce la jumătate timpul de parcurs pe șoseaua care leagă coasta de vest a Norvegiei, unind două dintre cele mai mari orașe ale țării.
Tunelul, oficial denumit Boknafjord, va avea o lungime de 27 de kilometri și va atinge o adâncime maximă de 392 de metri sub nivelul mării. Aceasta structură impresionantă va subtraversa atât pământul, cât și un fiord cu apă, făcând parte din principala rută europeană E39, care leagă orașele Kristiansand, Stavanger, Haugesund și Bergen.
Se estimează că tunelul Rogfast va fi deschis în 2033, facilitând călătoriile între municipalitățile Randaberg și Bokn din comitatul Rogaland. Proiectul are o valoare totală de 24,8 miliarde de coroane norvegiene (aproximativ 2,12 miliarde de euro), cu un sprijin financiar de aproximativ 40% din partea guvernului norvegian. Autoritățile estimează că tunelul va fi utilizat zilnic de cel puțin 6.000 de vehicule.
Prin această construcție, călătorii vor beneficia de o economie de timp semnificativă, reducându-se cu aproape 11 ore durata traversării între cele două localități, care, în prezent, sunt separate de un corp mare de apă, iar traversarea se realiza doar cu feribotul.
Imagini din interiorul tunelului Rogfast aflat în construcție sunt disponibile pentru a oferi o perspectivă asupra acestui proiect monumental.
Cel mai lung și adânc tunel rutier din lume: Rogfast
Rogfast, un proiect ambițios din Norvegia, se pregătește să devină cel mai lung și mai adânc tunel rutier din lume. Acesta va conecta două localități printr-un drum subacvatic, contribuind semnificativ la reducerea timpului de călătorie pe autostrada de coastă E39.
Autostrada E39, ce se întinde pe o distanță de circa 1.100 de kilometri între Kristiansand și Trondheim, necesită în prezent aproximativ 21 de ore pentru a fi parcursă. Odată finalizat, Rogfast va scurta ruta cu aproximativ 48 de kilometri, economisind aproape 11 ore pentru șoferi prin eliminarea necesității de a utiliza feriboturi.
Oddar Kaarmo, managerul de proiect, a declarat: „Odată ce tunelul va fi finalizat, nu va mai trebui să ne bazăm pe vremea bună pentru a menține drumurile deschise. La aproximativ o jumătate de an după ultima forare trebuie să livrăm proiectul, așa că trebuie să efectuăm multe lucrări simultan. Este vorba mai mult despre logistică decât despre tunelare.”
În prezent, cel mai lung tunel rutier din lume este tunelul Lærdal, tot din Norvegia, cu o lungime de 24,51 kilometri. Acesta leagă municipalitățile Lærdal și Aurland, oferind o rută fără feribot între capitala Oslo și Bergen. Construcția tunelului Lærdal a început în 1995, iar inaugurarea a avut loc în 2000, la un cost de 1,082 miliarde de coroane norvegiene (aproximativ 113,1 milioane de dolari).