Expansiunea producătorilor auto din China și impactul asupra mărcilor europene
Producătorii auto europeni își pierd rapid cota de piață la nivel global, pe fondul unei expansiuni și inovații semnificative din partea rivalilor chinezi. Lasse Kristoffersen, directorul executiv al Wallenius Wilhelmsen, a subliniat că a avut loc o „creștere masivă” a transporturilor de autovehicule din China către America Latină, Europa, Africa și Australia, stimulată de măsurile interne ale Beijingului pentru reducerea prețurilor.
„Motivul pentru care chinezii câștigă cote de piață este că ei înșiși inovează”, a declarat Kristoffersen analiștilor, adăugând că „producătorii chinezi au trecut de la a fi lideri în materie de costuri la a fi acum lideri în materie de tehnologie.” Exporturile chineze de autovehicule de pasageri au crescut cu 23% anul trecut, ajungând la 6,4 milioane de unități, depășind cu peste 50% vânzările Japoniei, care ocupă locul al doilea, conform AlixPartners.
Compania de consultanță prognozează că producătorii chinezi vor acapara 30% din piața auto globală până în 2030, comparativ cu 21% anul trecut. Mărcile chineze, inclusiv BYD, Chery și SAIC, au avut o expansiune rapidă în Europa de Vest, reprezentând 5,7% din vânzările de mașini noi în primele nouă luni ale anului, în creștere față de 3,2% în aceeași perioadă a anului trecut.
În ceea ce privește vehiculele electrice cu baterii, proporția Chinei pe piața europeană a fost și mai mare, atingând 10% în ultimele nouă luni. În timp ce mărcile japoneze și americane au pierdut cote de piață în favoarea celor chinezești, Kristoffersen a indicat că această expansiune a vânzărilor de mașini chinezești a fost realizată în detrimentul producătorilor auto europeni.
Producătorii auto europeni se confruntă cu o triplă provocare: scăderea vânzărilor în China, cererea slabă pe piața internă și tarifele mai mari din SUA. „Ei se confruntă cu provocări atât pe piața internă, cât și pe piețele externe din est și vest, dar vedem că iau măsuri”, a concluzionat Kristoffersen.