Exportatorii brazilieni de cafea văd oportunități în tarifele americane
Exportatorii de cafea din Brazilia percep tarifele globale impuse de președintele SUA, Donald Trump, ca o oportunitate pentru a crește livrările de boabe de cafea robusta. În timp ce tarifele pentru Brazilia sunt de 10%, Vietnamul și Indonezia, cei mai mari producători de cafea robusta, se confruntă cu tarife mult mai mari, de 46% și, respectiv, 32%, ceea ce le afectează competitivitatea pe piața americană, conform Reuters.
Consiliul exportatorilor de cafea din Brazilia (Cecafe) consideră că ar putea apărea oportunități pentru exportatorii brazilieni, mai ales dacă industria cafelei din SUA nu reușește să excludă cafeaua de la tarifare. Directorul general al Cecafe, Marcos Matos, a menționat că, deși există oportunități, contextul general este mai degrabă îngrijorător.
SUA au fost în 2024 cel mai mare cumpărător de cafea braziliană, achiziționând 8,13 milioane de saci, ceea ce reprezintă 16% din totalul exporturilor de cafea ale Braziliei. În contrast, Vietnamul și Indonezia au furnizat aproximativ două milioane de saci de cafea pe piața din SUA, majoritatea fiind cafea robusta.
Brazilia, cel mai mare cultivator mondial de cafea, produce mai multă cafea Arabica, dar experții prognozează o creștere a producției de cafea robusta în 2025. Matos a subliniat că cafeaua tinde să performeze mai bine în perioade de criză economică, ceea ce ar putea ajuta Brazilia să își mențină cota de piață în SUA.
Un aspect esențial ar fi includerea cafelei pe lista produselor scutite de tarife, Matos menționând că fiecare dolar cheltuit pe cafea generează 43 de dolari pentru economia americană. Cecafe își propune să demonstreze aceste beneficii pentru a susține eliminarea tarifelor.
Oportunități pentru exportatorii de cafea din Brazilia
Exportatorii brazilieni de cafea identifică o fereastră de oportunitate în contextul tarifelor impuse de Statele Unite. Aceștia consideră că aceste tarife pot crea condiții favorabile pentru creșterea exporturilor lor pe piața americană.
În ultimele luni, Brazilia a reușit să își adapteze strategiile de export pentru a profita de aceste schimbări de pe piața internațională, având în vedere cererea constantă pentru cafea de calitate.
Prin urmare, exportatorii sunt încrezători că pot valorifica această situație pentru a-și extinde afacerile și a consolida relațiile comerciale cu partenerii din Statele Unite.