Scăderea exporturilor globale de țiței în 2024
Volumul exporturilor globale de țiței a înregistrat o scădere de 2% în 2024, marcând prima contracție de acest tip de la pandemia COVID-19, conform datelor de transport maritim. Această scădere este atribuită cererii slabe și modificărilor în rafinării și conducte, care au influențat rutele comerciale și fluxurile globale de petrol.
Conflictele din Ucraina și Orientul Mijlociu au avut un impact semnificativ asupra comerțului, perturbând livrările pentru al doilea an consecutiv. Exporturile de petrol din Orientul Mijlociu către Europa au scăzut cu 22%, în timp ce mai mult țiței din SUA și America de Sud a fost redirecționat către continentul european. În același timp, petrolul rusesc, care anterior era destinat Europei, a fost redirecționat către India și China.
Aceste schimbări au condus la formarea de noi alianțe comerciale, având în vedere relațiile mai strânse dintre Rusia și India, China și Iran, care continuă să remodelaze comerțul cu petrol. Consecințele acestor schimbări includ creșterea prețurilor la transport și impactul asupra marjelor rafinăriilor.
Cererea slabă și provocările viitoare
Cererea în scădere din China și Europa continuă să afecteze piața de petrol. Importurile Chinei au scăzut cu 3% în 2024, în contextul creșterii utilizării vehiculelor electrice și hibride, precum și a gazului natural lichefiat pentru transportul greu. În Europa, reducerea capacităților de rafinare și politicile guvernamentale de diminuare a emisiilor de carbon au condus la o scădere a importurilor de țiței cu 1%.
Perturbările din Orientul Mijlociu, împreună cu temerile legate de noi sancțiuni, ar putea modifica semnificativ fluxurile comerciale în anii următori, avertizând analiștii asupra posibilelor schimbări în structura pieței globale de petrol.