Grecia impune limită de viteză de 30 km/h în zonele urbane
Noul cod rutier din Grecia introduce o limită de viteză de 30 km/h în zonele urbane, având scopul de a îmbunătăți siguranța rutieră, în special pentru pietoni și bicicliști. Această măsură vizează, de asemenea, reducerea zgomotului și îmbunătățirea calității aerului. Inițiativa este inspirată de Declarația de la Stockholm privind siguranța rutieră globală din 2020 și beneficiază de sprijinul ONU și OMS, precum și de campanii globale precum #Love30.
Studiile sugerează că reducerea vitezei de la 50 km/h la 30 km/h poate diminua riscul de deces pentru pietoni de la 85% la 10%. Multe orașe europene, precum Paris, Bruxelles și Milano, au implementat deja această limită cu rezultate favorabile, inclusiv o scădere a accidentelor și o îmbunătățire a calității vieții.
În Grecia, statisticile din 2023 arată că jumătate din cele 621 de decese rutiere s-au înregistrat în orașe, cu un impact disproporționat asupra pietonilor și motocicliștilor. Cu toate acestea, propunerea exclude drumurile urbane principale, lăsând libertate municipalităților în aplicarea sa.
Provocările includ respectarea normelor de către șoferi, aplicarea inadecvată și atitudinile culturale față de regulile de circulație. Experții subliniază importanța educației publice, aplicării stricte a normelor și reproiectării infrastructurii pentru a asigura succesul acestei măsuri. Lecțiile învățate din țări precum Spania și Italia evidențiază necesitatea unei planificări și monitorizări adecvate.
În ciuda unor reacții inițiale negative, în orașele unde limita de viteză de 30 km/h a fost implementată, cetățenii au început să observe beneficiile, precum reducerea accidentelor. De exemplu, în Bruxelles, rănile grave și decesele au scăzut la jumătate. În Grecia, este crucial ca măsura să fie înțeleasă ca un pas spre siguranță sporită, având un impact minim asupra timpului mediu de călătorie, având în vedere că vitezele medii în Atena sunt deja scăzute, în special în orele de vârf.