„`html
Importurile record de gaze naturale lichefiate din Rusia în Europa
Europa a înregistrat anul trecut o cantitate record de gaz natural lichefiat (GNL) provenit din Rusia, conform datelor publicate de Rystadt Energy, în ciuda eforturilor Uniunii Europene de a reduce dependența de combustibilii fosili care susțin războiul lui Putin. Navele au transportat 17,8 milioane de tone de gaz rusesc în porturile europene în 2024, o creștere de peste 2 milioane de tone față de anul anterior.
Jan-Eric Fähnrich, analist la Rystadt Energy, a afirmat că fluxurile de GNL au atins „niveluri record”. Deși Europa a redus importurile de gaz rusesc prin conducte, cumpără din ce în ce mai multe transporturi de GNL din diferite țări, inclusiv Rusia. În 2024, Rusia a devenit al doilea cel mai mare furnizor de GNL pentru Europa, după Statele Unite, depășind Qatarul.
Conform analistului, Europa a importat 49,5 miliarde de metri cubi de gaz rusesc prin conducte și 24,2 miliarde de metri cubi sub formă de GNL. O parte din acest gaz lichefiat este destinat revânzării în alte țări.
În ciuda angajamentului Uniunii Europene de a opri importurile de combustibili fosili din Rusia până în 2027, țările membre au fost reticente în a interzice gazul, așa cum a fost cazul cărbunelui și petrolului. Recent, statele membre au convenit să interzică „transbordarea” de GNL rusesc către țări din afara UE începând cu martie 2025, însă creșterea importurilor de GNL din Rusia ar putea fi influențată de eforturile de a livra volume mari înainte de implementarea sancțiunilor.
„`
Importurile record de gaze naturale lichefiate din Rusia în Europa
Importurile europene de gaze naturale lichefiate (GNL) din Rusia au atins niveluri record în 2024. Această situație evidențiază nevoia urgentă ca Uniunea Europeană să întreprindă măsuri decisive pentru a elimina lacunele din regimul său de sancțiuni.
Svitlana Romanko, fondatoarea organizației Razom We Stand, a subliniat că „nivelurile record ale importurilor rusești de GNL în 2024 reprezintă o reamintire clară” a provocărilor cu care se confruntă UE. Ea a evidențiat necesitatea unei interdicții totale a importurilor de GNL din Rusia pentru a împiedica finanțarea mașinii de război a lui Putin.
Romanko a mai cerut Uniunii Europene să ia măsuri împotriva „flotei din umbră” a Rusiei, care include petroliere vechi și insuficient asigurate, și să închidă breșele care permit importul de produse fabricate din țiței rusesc prin intermediul unor țări precum Turcia și India.