Infrastructura rutieră din România în 2025
Asociația Pro Infrastructură estimează că anul 2025 va fi unul favorabil pentru dezvoltarea infrastructurii rutiere din România, cu 157 de kilometri de autostradă și drum expres care urmează a fi inaugurați. Aceasta este o premieră în istoria țării, iar asociația subliniază că există șanse mari ca, pentru al doilea an consecutiv, să depășim borna de 200 de kilometri.
În cadrul unui scenariu optimist, s-ar putea ajunge la 243 de kilometri, iar în cel mai favorabil caz, la 280 de kilometri, însă acest lucru depinde de o serie de condiții, inclusiv de angajamentul antreprenorilor și de eficiența birocrației statului.
Proiecte specifice pentru 2025
Printre lucrările certe se numără:
- A7 Buzău-Focșani lot 1: 4,6 km
- A7 Mizil-Spătaru: 28,35 km
- DEx12 Albota-A1: 12,315 km
- A1 Pitești-Curtea de Argeș: 15,35 km
- A0 Sud între A1 și DN6: 17,965 km
- DEx4 de la Tureni: 4,957 km
De asemenea, UMB, un antreprenor de top, va livra cel puțin 60,302 km pe A7, inclusiv loturile 2 și 3 între Focșani și Bacău. A7 Buzău Vest-Buzău Est, cu o lungime de 13,9 km, este așteptat să fie finalizat în luna noiembrie-decembrie.
Provocări și așteptări
Asociația Pro Infrastructură subliniază că, deși există multe proiecte planificate, există incertitudini legate de capacitatea tehnică a antreprenorilor și de resursele financiare disponibile din partea guvernului. Termenele contractuale pentru lotul 1 Focșani-Bacău sunt stabilite pentru septembrie 2025, iar alte tronsoane până în noiembrie 2025.
În concluzie, se estimează că unele dintre variantele de drumuri vor fi deschise în 2025, având în vedere complexitatea lucrărilor și provocările întâmpinate. Totuși, optimizarea traseelor va aduce beneficii semnificative cetățenilor, reducând timpii de așteptare și îmbunătățind circulația în zonele urbane.
Câți kilometri de autostradă și drum expres vor fi inaugurați în România în 2025
În 2025, România se așteaptă să inaugureze un număr semnificativ de kilometri de autostradă și drum expres, ceea ce va reprezenta un pas important în dezvoltarea infrastructurii rutiere. Conform specialiștilor de la Pro Infrastructură, se estimează că UMB va finaliza între 46,37 și 60,07 km de drumuri, inclusiv 10,77 km pe DEx6 Galați-Brăila, care ar putea fi gata în toamnă.
Printre progresele anticipate, se numără și 25,31 km care necesită o mobilizare serioasă, iar 4,47 km pe A0 Nord între A2 și DN3 ar putea fi finalizați în decembrie, dar depind de condițiile de lucru pe parcursul anului. De asemenea, lucrările pe 8,6 km între DN3 și DN2, efectuate de CCECC, au termen noiembrie 2025, iar finalizarea depinde de presiunea autorităților.
Un alt aspect important este închiderea unor verigi lipsă, cum ar fi DEx12 și A0 Sud, precum și A7 în zona Buzăului. Aceste rute vor conecta Craiova, București și Constanța, facilitând astfel circulația între principalele orașe ale țării.
În plus, lucrările care vor începe în 2025 includ ultimul tronson al A0 între A1 și DN1, secțiunile 2 și 3 ale A1 Sibiu-Pitești, A3 Suplacu de Barcău-Chiribiș și A13 Boița-Făgăraș, toate acestea contribuind la o infrastructură rutieră mai dezvoltată și mai sigură.
Specialiștii subliniază că, dacă toate aceste proiecte se vor concretiza, 2025 va fi un an semnificativ pentru infrastructura rutieră din România.
Câți kilometri de autostradă și drum expres vor fi inaugurați în România în 2025
În 2025, România se pregătește să facă progrese semnificative în infrastructura rutieră, cu estimări că rețeaua de autostrăzi și drumuri expres va atinge sau chiar va depăși 1500 de kilometri. La finalul anului 2024, rețeaua existentă a ajuns la 1269,87 kilometri în exploatare.
Printre proiectele importante care ar putea fi inaugurate se numără și centurile rutiere din Biharia, Făgăraș, Zalău, Mizil și Comarnic, precum și drumul de legătură A1-DN69, situat la nord de Timișoara. Astfel, 2025 se anunță a fi un an promițător pentru dezvoltarea infrastructurii rutiere din România.