Îmbunătățirea Încrederii în Economia Românească
Managerii firmelor românești au raportat date mai bune privind starea afacerilor lor în martie, ceea ce sugerează o revenire a încrederii în economie. Indicele de încredere în economie (economic sentiment indicator – ESI) a crescut la 103 puncte în martie, de la 101,7 puncte în februarie și 100 de puncte în ianuarie. Aceasta marchează a doua lună de recuperare a indicatorului, după șocul generat de tensiunile politice și electorale de la sfârșitul anului trecut.
„Revenirea curentă sugerează un optimism tot mai mare pe măsură ce incertitudinile politice se diminuează”, afirmă Ioana Bîrlan, economistă la BCR. Cu toate acestea, media trimestrului întâi, la 101,6 puncte, este sub cea de 104,4 puncte din trimestrul al patrulea al anului trecut, ceea ce indică o încetinire a creșterii economice.
Analiza Indicatorilor de Încredere
ESI este calculat de Comisia Europeană pe baza răspunsurilor managerilor din sectoarele economice principale și are o corelație semnificativă cu evoluția produsului intern brut. O valoare de peste 100 de puncte sugerează o expansiune economică, în timp ce sub acest nivel indică o contracție.
BCR estimează o revenire a creșterii economice în 2025, anticipând o creștere de la 0,9% anul trecut la 2%, cu mențiunea că riscurile ar putea duce la o dinamică mai scăzută din cauza reducerii deficitului bugetar.
Indicatorii de încredere au crescut în martie în toate sectoarele, cu excepția încrederii consumatorilor, care a scăzut ușor. Totuși, consumatorii se așteaptă la o îmbunătățire a situației financiare în lunile următoare, ceea ce ar putea stimula achizițiile majore.
În sectorul industrial, indicatorul de încredere a crescut cu 1 punct, reflectând așteptările optimiste în ceea ce privește producția viitoare și comenzile. Sectorul serviciilor a înregistrat, de asemenea, o creștere a indicatorului, pe fondul unei cereri în creștere.
Încrederea în economia românească revine
În ultimele luni, indicatorul de încredere în sectorul comerțului cu amănuntul din România a înregistrat o creștere semnificativă de 2,8 puncte. Această evoluție pozitivă a fost generată pe fondul creșterii vânzărilor și a scăderii stocurilor, ceea ce a compensat așteptările mai slabe referitoare la afacerile viitoare.
De asemenea, managerii din domeniul construcțiilor au raportat o ușoară creștere a comenzilor și a așteptărilor privind angajările, contribuind astfel la o creștere de 0,5 puncte a indicatorului de încredere.
Un alt semn pozitiv este creșterea indicatorului privind așteptările de angajare (Employment Expectations Indicator – EEI), care a crescut cu 2,6 puncte, ajungând la 105,2 puncte, cu contribuții favorabile din toate sectoarele, cu excepția retailului.
Aceste date sugerează o revenire a încrederii în economia românească, chiar dacă, la nivelul Uniunii Europene, indicatorul de încredere economică (ESI) a scăzut cu 0,9 puncte, ajungând la 96 puncte. Totuși, media trimestrială a înregistrat o ușoară creștere, de la 95,8 la 96,2 puncte.