Inteligența Umană și Inteligența Artificială: O Luptă pentru Reglementare
Recent, avansul rapid al inteligenței artificiale a stârnit îngrijorări în rândul umanității. Aceasta a determinat apeluri pentru reglementări ferme din partea decidenților politici la nivel global. Uniunea Europeană a făcut un prim pas semnificativ prin adoptarea unui acord politic asupra Artificial Intelligence Act (AI ACT) pe 9 decembrie 2023. Acest proiect legislativ vizează promovarea, dezvoltarea și utilizarea unor sisteme de inteligență artificială legale, sigure și fiabile.
Discuțiile privind reglementarea digitalizării s-au intensificat în ultimul deceniu, dar criza pandemică a accelerat necesitatea acțiunilor rapide. Evoluția tehnologiilor digitale în ultimii patru ani a avut un impact profund asupra organizării economice și sociale, subliniind urgentă necesității de intervenție.
Ca răspuns, profesia notarială a reacționat prompt, adoptând pe 8 decembrie 2023 un Manifest care subliniază importanța securității juridice într-o lume digitală. Notarii europeni au cerut clarificări în privința legislației europene, insistând că procedurile notariale cu prezență fizică sunt esențiale pentru garantarea accesului egal la serviciile notariale pentru toți cetățenii europeni.
Astfel, întrebarea rămâne: în această confruntare dintre inteligența umană și cea artificială, cine va reuși să își impună controlul și reglementările necesare pentru un viitor sigur și echitabil?
Inteligența umană vs. inteligența artificială: O dezbatere crucială
În contextul dezvoltării inteligenței artificiale (IA), este esențial să se mențină un echilibru între utilizarea tehnologiei și protejarea valorilor umane. Consiliul Notarial European (CNUE) subliniază importanța unei „abordări bazate pe om” în reglementarea IA, afirmând că deciziile finale trebuie să fie influențate de factorul uman, nu de sistemele automatizate.
Impactul IA asupra profesiilor juridice
Notariatul european a recunoscut impactul semnificativ al IA asupra profesiilor juridice, insistând pe necesitatea adaptării la schimbările tehnologice. Deși nu există riscul de înlocuire a notarilor de către IA, se conturează alte pericole care pot afecta siguranța și credibilitatea actelor notariale, precum și prestigiul profesiei.
Reglementarea IA în Uniunea Europeană
Comisia Europeană a făcut progrese în stabilirea unui cadru de reglementare a IA, adoptând norme care evaluează riscurile asociate noilor tehnologii. Aceste reglementări sugerează că, cu cât riscurile sunt mai mari, cu atât reglementările devin mai stricte, ceea ce reflectă o „încătușare” normativă a IA.
Reacția societății civile
Un aspect important este reacția societății civile, reprezentată de diverse organizații pentru drepturile omului, care au solicitat Parlamentului European să încorporeze reglementări ce interzic utilizarea IA pentru manipularea gândurilor și emoțiilor umane. Aceste organizații subliniază responsabilitatea guvernelor de a proteja cetățenii de astfel de practici dăunătoare.
Strategia națională privind IA
Pe plan intern, Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării a publicat „Strategia națională în domeniul inteligenței artificiale 2024-2027”, care ar trebui să abordeze riscurile pe care IA le prezintă pentru toate activitățile umane. Cu toate acestea, s-a constatat o lipsă de detalii referitoare la evaluarea și prevenirea acestor riscuri.
Debatul dintre inteligența umană și inteligența artificială este mai relevant ca niciodată, fiind necesară o reglementare echilibrată care să protejeze drepturile fundamentale ale individului în era digitală.
Inteligența umană vs. inteligența artificială: Provocări și riscuri în era digitală
În contextul actual al digitalizării accelerate, discuția despre inteligența umană și inteligența artificială (IA) devine din ce în ce mai relevantă. Recent, Directoratul Național pentru Securitate Cibernetică a inițiat o campanie de informare pentru profesiile liberale, inclusiv notarii publici, asupra riscurilor de securitate cibernetică.
Campania a inclus două ghiduri digitale menite să ajute utilizatorii să conștientizeze pericolele cibernetice și să își protejeze informațiile personale. Totuși, una dintre resurse a fost redactată în limba engleză și se referă la firmele de avocatură din Marea Britanie, lăsând neadresate specificitățile profesiilor juridice autohtone.
În plus, recentele incidente de securitate cibernetică, cum ar fi atacul asupra bazei de date a Camerei Deputaților și atacurile ransomware asupra unităților medicale, subliniază vulnerabilitatea sistemelor în fața amenințărilor digitale. Aceste evenimente ne determină să ne întrebăm: poate inteligența artificială să ofere siguranța necesară utilizatorilor?
Riscurile asociate inteligenței artificiale
Conform reglementărilor actuale, sistemele de inteligență artificială sunt clasificate pe baza riscurilor asociate. Majoritatea aplicațiilor se încadrează în categoria de risc minim, fiind considerate sigure pentru utilizatori. Totuși, sistemele cu risc ridicat, care includ infrastructuri critice, necesită respectarea unor cerințe stricte de securitate și transparență.
Aceste provocări evidențiază necesitatea unei evaluări atente și a unei asumări responsabile a tehnologiilor emergente, în special în profesii precum cea de notar public, unde încrederea și siguranța sunt esențiale.
În concluzie, încrederea în noile tehnologii este strâns legată de siguranța pe care acestea o oferă. Este imperativ să ne întrebăm dacă inteligența artificială poate să ne asigure această siguranță, având în vedere riscurile tot mai complexe cu care ne confruntăm în epoca digitală.
Inteligența umană vs. inteligența artificială: Impactul asupra drepturilor fundamentale
În contextul utilizării sistemelor de inteligență artificială, este esențial să se analizeze riscurile asociate cu acestea, în special în ceea ce privește drepturile fundamentale ale individului. Unele aplicații ale inteligenței artificiale, cum ar fi sistemele de recunoaștere a emoțiilor și cele de evaluare socială, pot reprezenta o amenințare clară la adresa libertății și autonomiei utilizatorilor.
Printre sistemele considerate cu risc inacceptabil se numără cele care manipulează comportamentul uman, cum ar fi jucăriile cu asistență vocală care pot influența negativ acțiunile minorilor. De asemenea, anumite aplicații polițienești predictive, care evaluează probabilitatea comiterii unei infracțiuni pe baza caracteristicilor personale, sunt de asemenea problematice.
În plus, utilizarea sistemelor biometrice de identificare, precum cele de recunoaștere a emoțiilor în mediul profesional, va fi restricționată. Aceste măsuri sunt menite să protejeze indivizii de posibile abuzuri și să asigure respectarea drepturilor fundamentale în fața avansului tehnologic.
Utilizatorii trebuie să fie conștienți de interacțiunile cu sistemele de inteligență artificială, cum ar fi chatboții, și să fie informați despre utilizarea tehnologiilor de clasificare sau recunoaștere biometrică. Etichetarea conținutului generat artificial, cum ar fi deepfake-urile, este o altă măsură necesară pentru transparența și protecția utilizatorilor.
Aceste reglementări subliniază importanța de a menține un echilibru între inovație și protecția drepturilor fundamentale, întrebându-ne astfel cine va „încătușa” pe cine în viitorul influențat de inteligența artificială.