Motivarea CCR privind declarațiile de avere
Curtea Constituțională a României (CCR) a publicat recent motivarea prin care a decis secretizarea declarațiilor de avere și de interese ale demnitarilor și funcționarilor publici. De asemenea, rudele acestora au fost excluse de la obligația de a face publice informații referitoare la averea lor.
În motivarea sa, CCR subliniază importanța dreptului la viață privată și riscurile asociate cu utilizarea inteligenței artificiale pentru crearea de profile ale demnitarilor și funcționarilor pe baza informațiilor din declarațiile de avere. Curtea evidențiază necesitatea actualizării legislației referitoare la aceste declarații, menționând o distincție între demnitari, care sunt aleși și, prin urmare, pot fi supuși unui control public, și funcționari.
CCR argumentează că rudele demnitarilor nu ar trebui să fie incluse în declarațiile de avere, deoarece răspunderea penală revine semnatarului declarației. Acest lucru este important deoarece rudele pot oferi informații eronate, iar semnatarul nu poate verifica aceste date fără a risca sancțiuni pentru fals în declarații. Motivarea CCR menționează și situații în care veniturile soților sunt protejate de clauze de confidențialitate, ceea ce ar face imposibilă comunicarea acestor informații în declarațiile de avere.
Astfel, CCR concluzionează că obligația de a declara veniturile și bunurile soțului și copiilor majori aflați în întreținere nu este neconstituțională, dar responsabilitatea pentru declarație revine exclusiv semnatarului, protejând astfel dreptul la viață privată al acestora.
Motivarea CCR privind declarațiile de avere
Curtea Constituțională a României (CCR) a emis o motivare referitoare la declarațiile de avere, subliniind că aceste practici încalcă dreptul la viață privată. Potrivit CCR, evidențierea unor vicii de neconstituționalitate este cauzată de neconformitatea cu dispozițiile Constituției, în special cu articolele care garantează dreptul la viață intimă, familială și privată.
CCR a remarcat că Legea nr. 176/2010 nu a corectat suficient neconstituționalitatea constatată anterior, în special în ceea ce privește anonimizarea informațiilor sensibile. Deși adresa exactă a imobilului și codul numeric personal sunt anonimizate, cunoașterea localității în care se află imobilele poate duce la identificarea acestora, mai ales în comunitățile mici.
Judecătorii CCR au subliniat că nu doar adresa exactă, ci și localitatea în care se află imobilul constituie date cu caracter personal. Expunerea publică a acestor informații echivalează cu o încălcare a dreptului la viață privată, protejat de Constituție.
Cu toate acestea, CCR a subliniat importanța ca Parlamentul să găsească o soluție legală pentru a permite Agenției Naționale de Integritate accesul la informațiile privitoare la averea soțului declarantului și a copiilor majori aflați în întreținerea acestuia, fără a încălca dreptul la viață privată al acestora.
Astfel, CCR a reafirmat distincția necesară între demnitari și funcționari, având în vedere specificitatea informațiilor ce trebuie protejate în contextul declarațiilor de avere.
Motivarea CCR privind declarațiile de avere
Curtea Constituțională a României (CCR) a subliniat că publicarea declarațiilor de avere pe site-ul Agenției Naționale de Integritate (ANI) contravine dreptului la viață privată, garantat de articolul 26 din Constituție. Curtea a explicat că această măsură depășește scopul legii, care este asigurarea integrității în exercitarea funcțiilor publice și prevenirea corupției instituționale.
CCR afirmă că există un cadru legal suficient pentru realizarea acestor obiective, fără a fi necesară publicarea informațiilor financiare detaliate ale demnitarilor și familiilor acestora. Judecătorii au menționat că accesibilitatea acestor date poate fragiliza securitatea și demnitatea persoanelor implicate, contrar prevederilor legale care protejează viața privată.
Astfel, Curtea a concluzionat că măsura publicării declarațiilor de avere depășește finalitatea legii și nu îndeplinește exigențele testului ingerinței minime asupra dreptului fundamental la viață privată. Aceasta face o distincție clară între demnitari și funcționari, evidențiind necesitatea protejării drepturilor individuale în contextul transparenței publice.
Decizia CCR privind declarațiile de avere: Dreptul la viață privată și diferențierea între demnitari și funcționari
Curtea Constituțională a României (CCR) a subliniat, în motivarea deciziei sale, că publicarea declarațiilor de avere încalcă dreptul la viață privată. Aceasta a evidențiat că expunerea informațiilor personale, cum ar fi obiceiurile de viață și modul de utilizare a veniturilor, ar trebui să fie protejată. CCR a argumentat că livrarea unei cantități excesive de date personale în spațiul public creează o vulnerabilitate în ceea ce privește protecția dreptului la viață privată.
Motivarea CCR arată că, prin stocarea extensivă a acestor date pe internet, se afectează echilibrul între dreptul la informare al publicului și dreptul individului la viață privată. Curtea a subliniat că nevoia de control al averilor nu justifică o ingerință disproporționată în viața privată a persoanelor obligate să declare aceste averi.
Diferențierea între demnitari și funcționari publici
CCR a lăsat deschisă posibilitatea ca demnitarii să fie supuși unui control public, în contrast cu funcționarii publici. Curtea a explicat că, în cazul demnitarilor, există o justificare pentru transparență datorită caracterului electiv al funcției sau a numirii politice. În schimb, pentru funcționarii publici angajați prin concurs, expunerea publică a declarațiilor de avere nu este justificată.
CCR a menționat că regimul declarațiilor de avere din România este unul dintre cele mai intruzive în privința vieții private din Europa, având puține garanții de protecție. De asemenea, a fost adus în discuție și impactul tehnologiilor, cum ar fi inteligența artificială, care pot utiliza aceste date pentru a crea modele comportamentale, ceea ce ar putea submina protecția constituțională a semnatarului declarației.
Motivarea CCR privind declarațiile de avere
Curtea Constituțională a României (CCR) a stabilit că publicarea declarațiilor de avere încalcă dreptul la viață privată, subliniind că există o distincție importantă între demnitari și funcționari. În motivarea deciziei, CCR a evidențiat faptul că „textul Constituției se opune unei prelucrări în masă a datelor cu caracter personal prin publicarea declarațiilor de avere, expunând persoana unei nejustificate atenții publice.”
Curtea a atras atenția asupra riscurilor asociate cu dezvoltarea tehnologiilor de inteligență artificială, care pot conduce la crearea de modele comportamentale personalizate pentru fiecare declarant, ceea ce compromite demnitatea și protecția vieții private. În acest context, CCR a subliniat necesitatea actualizării legislației referitoare la declarațiile de avere și de interese, pentru a se adapta la evoluția societății și pentru a asigura standarde de integritate specifice unui stat de drept.
Decizia CCR, adoptată pe 29 mai, prevede că declarațiile de avere și interese nu vor mai fi publicate și nu vor mai conține detalii despre averile soților și copiilor. Această hotărâre a fost luată cu majoritate de voturi, trei judecători exprimându-și opinia împotrivă. În motivarea publicată, au fost incluse și opinii separate ale unor judecătoare din cadrul CCR.
Oficialii Agenției Naționale de Integritate (ANI) au avertizat că decizia CCR ar putea afecta angajamentele internaționale ale României în lupta împotriva corupției și ar putea influența progresele țării în cadrul Uniunii Europene și OCDE. Aceștia au subliniat că portalul ANI a publicat peste 12 milioane de declarații, bazate pe articolele declarate neconstituționale de CCR.