Învățământul din România: Provocări și Nevoi de Finanțare
În România, educația este un drept garantat de stat și este oferită gratuit. Totuși, modernizarea și sporirea performanței în acest domeniu sunt adesea realizate cu sprijin financiar din partea sectorului privat. Procentul din PIB alocat educației în țara noastră plasează România pe o poziție sub Zambia, conform raportului anual al UNESCO. Ca urmare, elevii români se văd nevoiți să strângă fonduri prin sponsorizări pentru a putea participa la competiții internaționale.
Sponsorizările, O Necesitate pentru Elevi
Conform Andreei Răutu, o elevă care vorbește despre această situație, „noi trebuie să ne dezvoltăm niște skill-uri și să reușim să convingem sponsorii, mai ales cei din comunitate, să ne ajute, să investească în Educație ca noi să putem crește.” Antonia Ciobanu, altă elevă, subliniază importanța constanței în performanțele lor, afirmând că „pentru a-i putea convinge, trebuie să fim constanți în ceea ce înseamnă performanțele noastre, ca să fim siguri că ei ne vor ajuta.”
Tudor Moldovanu, un alt elev, observă că „sunt echipe cu care noi concurăm și care sunt sponsorizate chiar de NASA.” Această competiție acerbă evidențiază nevoia urgentă de resurse suplimentare pentru elevii români.
Finanțarea Infrastructurii Școlare
În școli, modernizarea sălilor de clasă depinde adesea de donații. Adina Romanescu, directorul Liceului de Informatică din Iași, explică: „Investițiile pentru fiecare sală de clasă pot să pornească de la 10.000 de euro și pot să ajungă la 30.000 de euro.” Accesul la tehnologie este esențial, consideră Patricia Canschi, o elevă care afirmă că „unul dintre cele mai importante aspecte este accesul la tehnologie, deoarece ne permite predarea sau asimilarea unor lecții, să avem niște aplicații interactive.”
Pentru a facilita învățarea, elevii folosesc manuale digitale, iar Ana Șpac adaugă: „Folosim un manual digital, pe care normal îl putem accesa și fizic, numai că ne este mai ușor să îl putem vedea la televizor sau să scriem direct pe el, dacă folosim tablete.”
Statistici îngrijorătoare
Un raport UNESCO indică faptul că România ocupă locul 123 din 171 la nivel mondial în ceea ce privește procentul din PIB investit în educație. Cu o alocare de doar 3,3%, țara noastră este depășită de Zambia, Benin și Panama. În Uniunea Europeană, Suedia, Belgia și Franța sunt printre statele care investesc cel mai mult în educație.
Ciprian Iftimoaei, sociolog, subliniază că „nivelul acesta scăzut impactează pe termen mediu și lung calitatea resursei umane în România și nivelul de ocupare pe piața muncii, mai ales în acele sectoare economice care, în momentul de față, cer competențe avansate.”