Excluziunea școlară în România: Datele alarmante din raportul OECD
România se confruntă cu una dintre cele mai mari rate de excluziune școlară din cadrul OECD, conform raportului „Education at a Glance 2025”. Studiul relevă că 16% dintre copiii cu vârste între 6 și 14 ani nu sunt înscriși la școală, iar situația devine și mai îngrijorătoare în rândul adolescenților. Astfel, peste 32% dintre tinerii cu vârste cuprinse între 15 și 19 ani nu urmează nicio formă de învățământ, o cifră de două ori mai mare decât media statelor membre OECD.
În raport, se specifică faptul că, în medie, doar 2% dintre copiii din țările OECD nu sunt înscriși în sistemul de învățământ, comparativ cu 16% în România. Procentul este și mai mare pentru adolescenți, unde 32% dintre tineri nu sunt integrați în educație, în contrast cu 16% în medie în statele OECD.
Deși situația este alarmantă, raportul subliniază că România dispune de un sistem profesional puternic. Aproximativ 30% dintre tinerii din această grupă de vârstă sunt înscriși în programe profesionale de învățământ secundar superior, superioare mediei OECD de 23%. Aceste programe sunt esențiale pentru dezvoltarea competențelor necesare pentru piața muncii și pentru continuarea studiilor superioare.
În România, 75% dintre elevii din învățământul secundar superior profesional sunt înscriși în programe care oferă acces la învățământul superior, cu doar 2 puncte procentuale sub media OECD. Aceste date subliniază nevoia urgentă de a aborda excluziunea școlară și de a îmbunătăți integrarea tinerilor în educație.