Ridicarea restricțiilor privind lichidele în bagajele de mână în UE
Comisia Europeană a autorizat instalarea pe aeroporturile din Uniunea Europeană a unor scanere avansate, care permit pasagerilor să transporte în bagajele de mână recipiente cu lichide cu un volum mai mare de 100 de mililitri. Aceste noi reguli elimină, de asemenea, obligația de a scoate dispozitivele electronice din bagajele de mână la controlul de securitate.
Aeroporturile din România pregătite pentru noile reguli
Aeroportul Internațional „Avram Iancu” Cluj dispune de astfel de scanere, însă acestea necesită actualizări de soft din partea producătorului pentru a putea fi utilizate conform noilor reglementări. Directorul aeroportului, David Ciceo, a declarat că se lucrează în prezent la actualizarea softurilor pentru a extinde capabilitățile aparaturii.
Aeroportul Internațional Craiova este primul din țară care a fost dotat cu echipamente de scanare a sticlelor cu lichide de până la 2 litri și a echipamentelor electronice, iar pasagerii nu mai trebuie să scoată dispozitivele electronice din bagaje. Odată ce echipamentele pentru scanarea lichidelor vor primi certificare, pasagerii vor putea transporta și sticle cu lichide sau geluri de până la 2 litri în bagajul de mână.
Aeroportul Internațional Maramureș a achiziționat, de asemenea, două scanere care vor fi instalate în noul terminal de pasageri, ce urmează a fi dat în folosință până la sfârșitul anului. Aceste măsuri reflectă eforturile aeroporturilor din România de a se adapta la noile reglementări ale Comisiei Europene și de a îmbunătăți experiența pasagerilor.
Restricția privind lichidele în bagaje de mână ar putea fi ridicată în UE
Recent, se discută despre posibilitatea ridicării restricției privind transportul lichidelor în bagajele de mână în Uniunea Europeană. Aeroporturile din România se pregătesc pentru implementarea noilor reguli, însă modernizarea echipamentelor de securitate este esențială pentru a face acest lucru posibil.
Aeroporturile din România și pregătirile pentru noile reguli
Aeroportul Transilvania Târgu Mureș a început procesul de achiziție a echipamentelor de control de securitate încă din anul 2022, în cadrul demersurilor de construire a noului terminal. Totuși, utilizarea acestor echipamente depinde de recertificarea lor de către Comisia Europeană, care a suspendat utilizarea acestora începând cu 1 septembrie 2024, din cauza unor deficiențe detectate. După recertificare, aeroportul va putea utiliza aceste echipamente, ceea ce ar elimina necesitatea de a scoate lichidele și dispozitivele electronice din bagaje.
Pe de altă parte, Aeroportul Internațional „Traian Vuia” din Timișoara menține în continuare restricțiile referitoare la transportul lichidelor în bagajul de mână, până la finalizarea procesului de resoftare a echipamentelor de securitate. Purtătorul de cuvânt al aeroportului, Amalia Matei, a menționat că echipamentele sunt moderne, dar necesită actualizări pentru a se adapta la noile reglementări.
Provocările și perspectivele pentru aeroporturile românești
În ceea ce privește Aeroportul Satu Mare, conducerea a afirmat că numărul de pasageri nu justifică achiziționarea de scanere care să permită transportul lichidelor în cantități mai mari. Cu un număr anual de pasageri de aproximativ 100.000, investițiile au fost direcționate spre modernizarea infrastructurii, având în vedere creșterea capacității de primire.
Aeroportul Cluj-Napoca, cu un trafic anual de două milioane de pasageri, a demonstrat că achiziționarea de scanere moderne este justificată, în contrast cu alte aeroporturi mai mici care nu au aceleași cerințe.
În concluzie, aeroporturile din România se află într-un proces de pregătire pentru noile reglementări europene privind lichidele în bagaje, dar acest lucru este condiționat de modernizarea echipamentelor de securitate și de alocările bugetare necesare pentru astfel de investiții.
Restricțiile privind lichidele în bagaje de mână ar putea fi ridicate în UE
Comisia Europeană lucrează la eliminarea restricțiilor privind conținutul de lichide și electronice în bagajele de mână, conform informațiilor din Euronews. Normele actuale ale UE stipulează că lichidele, aerosolii și gelurile incluse în bagajele de mână trebuie să fie ambalate în recipiente cu o capacitate de maximum 100 ml, cu excepția cazurilor speciale, precum dietele speciale, produsele pentru copii și medicamentele. Aceasta se datorează faptului că echipamentele tradiționale de securitate, precum aparatele cu raze X, nu pot detecta eficient explozivii lichizi.
Aeroporturile din România pregătite pentru noile reguli
Noul sistem de detectare a explozivilor pentru bagajele de mână, deja instalat în unele aeroporturi din UE, cum ar fi cele din Roma și Milano, ar permite pasagerilor să transporte recipiente mai mari cu lichide. Cu toate acestea, din motive tehnice, Comisia Europeană a impus o restricție temporară asupra noilor sisteme de detectare a lichidelor, menținând în vigoare regula de 100 ml.
De atunci, Comisia a lucrat împreună cu Conferința Europeană a Aviației Civile (CEAC) pentru a dezvolta soluții tehnice adecvate. O soluție de control, testată cu succes, a fost aprobată de CEAC în iunie 2025. Producătorii trebuie acum să supună echipamentele aeroportuare testelor, iar odată ce acestea primesc aprobarea CEAC, pot fi omologate de UE, permițând astfel controlul recipientelor cu lichide mai mari de 100 ml.
Conform purtătorului de cuvânt al Comisiei, odată ce echipamentele vor fi aprobate, utilizarea acestora în aeroporturi s-ar putea realiza în „zilele următoare”. Aeroporturile din România sunt pregătite pentru implementarea acestor noi reguli, așa cum a subliniat Amalia Matei, purtătorul de cuvânt al Aeroportului Internațional din Timișoara.