„`html
România va demola unele baraje și stăvilare
România va demola sau va trece în conservare unele baraje și stăvilare construite pe râuri, conform Regulamentului privind restaurarea naturii elaborat de Comisia Europeană. Acest regulament impune țărilor din Uniunea Europeană să dezvolte planuri naționale de restaurare, având în vedere că peste un milion de bariere artificiale, inclusiv baraje și stăvilare, sunt prezente pe râurile europene.
Noile norme urmăresc eliminarea multor bariere existente în râurile din UE, pentru a asigura continuitatea rețelelor fluviale. Râurile cu curgere liberă sunt esențiale pentru circulația apei, sedimentelor și organismelor acvatice, contribuind la îmbunătățirea stării apelor și biodiversității. Regulamentul propune ca statele membre să ajungă la o distanță de 25.000 de kilometri de râuri cu curgere liberă până în 2030.
Ministerul Mediului a inițiat un proiect de ordin pentru a reglementa procedura de trecere în conservare, postutilizare sau abandonare a barajelor, inclusiv demolarea acestora. Proiectul obligă toți deținătorii de baraje să suporte costurile studiilor necesare pentru aceste procese. Abandonarea se va referi la barajele care nu mai pot fi exploatate în siguranță și care prezintă un risc semnificativ pentru populație și mediu.
De asemenea, abandonarea nu înseamnă părăsirea barajului de către deținător, ci poate fi decisă în anumite situații, cum ar fi riscurile semnificative sau ineficiența economică a construcției.
„` „`html
Demolarea barajelor și stăvilarelor în România
România va demola anumite baraje și stăvilare construite pe râuri, conform unui proiect de ordin menționat de Ministerul de resort. Acest demers include modificări ale schemei de amenajare care prevăd desființarea sau demolarea acestor construcții.
Ministerul subliniază că abandonarea barajelor impune implementarea unui set de soluții tehnice, lucrări și măsuri pentru demolarea totală sau parțială a construcției. Aceste acțiuni vor fi urmate de lucrări de reconstrucție ecologică, care au ca scop asigurarea scurgerii libere a debitelor lichide și solide, inclusiv a apelor mari, în secțiunea inițială a barajului.
Soluțiile tehnice necesare pentru abandonarea barajelor vor fi realizate de către deținătorii acestora, iar în cazul barajelor fără deținător, responsabilitatea va reveni autorităților publice locale, care sunt obligate să preia aceste baraje.
„`