Interesul MSC pentru Șantierul Mangalia
Mediterranean Shipping Company (MSC), unul dintre cei mai mari operatori navali la nivel mondial, și-a manifestat intenția de a prelua șantierul Damen Shipyards Mangalia. În acest context, MSC va repara 13 nave la acest șantier, angajându-se să plătească în avans câte 2 milioane de euro lunar pentru reparații. Aceste măsuri sunt menite să asigure plata salariilor pentru cei 800 de angajați, astfel încât începând cu luna august, plățile vor fi efectuate la zi, incluzând și restanțele acumulate.
Negocieri pentru preluarea acțiunilor
Deși ministrul Economiei, Bogdan Ivan, nu a confirmat oficial numele MSC ca principal investitor, el a menționat că există discuții avansate cu un operator mondial foarte mare. Anterior, Ivan a subliniat că au fost identificate 13 proiecte suplimentare de reparații navale, esențiale pentru redresarea financiară a companiei.
Rezervele investitorilor și așteptările de stabilitate guvernamentală
Ministrul a indicat că mulți investitori din topul mondial au așteptat formarea unui nou guvern pentru a iniția discuțiile. Printre aceștia se numără companii din Turcia și din Coreea de Sud, precum Hyundai și Daewoo. Conform surselor oficiale, MSC intenționează să negocieze cu Damen Holding BV privind preluarea acțiunilor grupului olandez, înainte de a contacta acționarul majoritar, entitatea de stat Șantierul Naval 2 Mai SA.
Șantierul Mangalia, în atenția unui gigant maritim
Șantierul Naval 2 Mai SA, acționarul majoritar al Damen Shipyards Mangalia, este vizat pentru preluare de către MSC (Mediterranean Shipping Company), un lider global în transportul maritim. MSC intenționează să repare 13 nave, asigurând astfel plata salariilor angajaților.
În prezent, MSC deține un birou de angajare a marinarilor români în Constanța și aspiră să devină cel mai mare angajator de navigatori români în viitorul apropiat. Cu toate acestea, investitorii manifestă rezerve în absența unui Guvern stabil, ceea ce poate afecta negocierile pentru preluarea acțiunilor.
Patrimoniul Damen Shipyards Mangalia a fost recent evaluat la 944,28 milioane lei, dar datoriile companiei se ridică la aproximativ 1,87 miliarde lei, ceea ce complică situația financiară a șantierului. În acest context, preluarea de către MSC ar putea reprezenta o oportunitate de revitalizare pentru șantierul naval, dar și o provocare în gestionarea datoriilor existente.
Preluarea Șantierului Mangalia de către un Investitor Mare
Șantierul Naval Mangalia este în centrul atenției pentru o posibilă preluare de către un investitor major. Această acțiune ar putea include repararea a 13 nave, esențială pentru asigurarea plății salariilor angajaților. Totodată, investitorii au exprimat rezerve în legătură cu această preluare, invocând instabilitatea politică din România.
Contextul Financiar al Şantierului Naval
Până la finalul lunii martie 2025, Damen Shipyards Mangalia a acumulat datorii curente de 117,8 milioane lei, din care peste 90 milioane lei erau datorii către bugetele statului. Această situație financiară complicată a fost accentuată de o lege adoptată de Parlament în iunie 2023, care a afectat statutul companiei.
Proiecte de Reparații și Plăți Salariale
Peste 800 de angajați activi de la șantierul naval urmează să primească salariile în două tranșe, iar autoritățile au identificat 13 proiecte suplimentare de reparații de nave. Aceste inițiative sunt menite să sprijine redresarea financiară a companiei, conform declarațiilor ministrului interimar al Economiei, Bogdan Ivan.
Negocieri cu Investitori
La nivelul lunii martie, autoritățile române erau în discuții cu compania turcă Desan, care manifestase interes pentru închirierea capacităților de producție și a forței de muncă de la șantierul Damen Shipyards Mangalia. Aceste negocieri ar putea influența viitorul șantierului și al angajaților săi.