Criza guvernamentală din România: Riscuri pentru fondurile europene
Criza guvernamentală din România, provocată de demisia lui Marcel Ciolacu, liderul PSD, și de decizia acestui partid de a ieși de la guvernare, survine într-un moment delicat pentru finanțele țării. În acest context, România se confruntă cu riscul suspendării fondurilor europene din cauza neîndeplinirii angajamentelor de reformă fiscală.
Conform informațiilor recente, Comisia Europeană (CE) urmează să comunice, în începutul lunii iunie, o evaluare care ar putea indica faptul că România nu a respectat reformele fiscale esențiale. Această situație ar putea avea un impact negativ asupra bonității României pe piețele financiare externe, mai ales în condițiile în care bugetul statului se află într-o situație precară.
Fonduri PNRR în pericol
De asemenea, Guvernul, aflat într-o formulă de avarie, riscă să piardă până la 13,5 miliarde de euro din fondurile aferente Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR), care sunt în curs de renegociere cu CE. Chiar dacă suspendarea fondurilor UE nu va afecta inițial sume mari, o astfel de decizie ar putea transmite investitorilor un semnal de neîncredere în guvernarea de la București.
În plus, România se angajase să reducă deficitul bugetar la 7% din PIB în acest an, însă anul trecut acesta a fost de 9,3%. Amânarea adoptării măsurilor fiscale necesare, care erau programate să intre în vigoare la 1 aprilie, complică și mai mult situația.
În concluzie, destrămarea coaliției de guvernare, alături de lipsa de progrese în ceea ce privește reformele fiscale, amplifică riscurile pentru România în relația cu Uniunea Europeană și pentru viitorul financiar al țării.
Criza guvernamentală și riscurile pentru fondurile UE
România se confruntă cu o criză guvernamentală care ar putea duce la suspendarea fondurilor europene. În această context, renegocierea Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR) este în pericol, iar alte peste 13 miliarde de euro sunt amenințate.
Executivul actual trebuie să implementeze măsuri de corecție fiscală pentru a evita un deficit bugetar care depășește 7% din PIB, conform planului convenit cu Comisia Europeană. Deficitul bugetar ESA a ajuns la 2,3% din PIB în primele trei luni ale anului, iar perspectivele economice nu sunt încurajatoare. Ratingul suveran al României are o evaluare negativă din partea agențiilor de rating, ceea ce complică și mai mult situația.
Cu cât timpul trece fără măsuri de corecție, cu atât devine mai necesară o intervenție rapidă și eficientă din partea Guvernului, fie prin reducerea cheltuielilor, fie prin creșterea veniturilor, pentru a asigura un impact semnificativ într-un interval tot mai scurt.