Un manuscris antic despre „fenomene inexplicabile” și implicațiile asupra Giulgiului din Torino
Un studiu recent asupra unui manuscris antic, redactat între anii 1355 și 1382, aduce noi perspective asupra controversatului Giulgiu din Torino. Acest manuscris, scris de savantul normand Nicole Oresme, include referiri la giulgiu, descriindu-l drept un „exemplu evident de fraudă clericală”.
Giulgiul din Torino este o pânză de in care, conform credinței unor persoane, ar fi fost folosită pentru înfășurarea trupului lui Iisus Hristos. De-a lungul timpului, autenticitatea acestuia a fost intens contestată, prima mențiune documentară datând din 1354, iar expunerea sa publică în 1389 a fost rapid contestată de episcopul de Troyes, care l-a declarat fals.
Studiile științifice efectuate în anii ’80, inclusiv teste de datare cu radiocarbon, sugerează că giulgiul datează din perioada 1260-1390 d.Hr., corespunzând astfel epocii în care a fost menționat în documentele istorice. Deși diverse teorii au fost avansate pentru a contesta aceste rezultate, majoritatea cercetărilor converg spre concluzia că giulgiul este un artefact medieval.
Noul studiu, care se bazează pe manuscrisul lui Oresme, aduce un argument suplimentar în favoarea ideii că giulgiul ar putea fi o falsificare. Aceasta sugerează că, deși unele figuri religioase au venerat giulgiul, existența sa ca relicvă autentică rămâne extrem de controversată.
În concluzie, descoperirile recente din studiile asupra manuscrisului antic aduc noi întrebări cu privire la autenticitatea Giulgiului din Torino și la credințele care îl înconjoară.
Un manuscris antic și scepticismul față de Giulgiul din Torino
Un manuscris descoperit recent aduce vești proaste pentru susținătorii Giulgiului din Torino, subliniind că, încă din anii 1370, giulgiul era cunoscut ca o relicvă falsă. Istoricul Andrea Nicolotti de la Universitatea din Torino a declarat: „Ea confirmă că acest fapt circula până la Paris.”
Analizând fenomenele inexplicabile, autorul medieval Oresme a subliniat importanța evaluării credibilității martorilor și a rațiunii. În scrierile sale, el a denunțat înșelăciunile legate de miracole, menționând un caz specific din Champagne, unde se pretindea că se găsea giulgiul lui Iisus Hristos.
Oresme a oferit o mărturie neutră, ridicând semne de întrebare asupra zvonurilor și mărturiilor îndoielnice. Deși studiul recent nu aduce noi dovezi științifice privind inautenticitatea giulgiului, el demonstrează că scepticismul a existat încă de la primele expuneri ale acestuia. „Giulgiul este cel mai bine documentat caz de relicvă falsificată din Evul Mediu”, a încheiat Sarzeaud.
Rezultatele acestei cercetări au fost publicate în Journal of Medieval History.