Cheltuieli semnificative în campania electorală pentru alegerile prezidențiale
Competitorii electorali în cadrul alegerilor prezidențiale au investit, în primele două săptămâni ale campaniei, suma de 47 de milioane de lei, conform unui raport realizat de Expert Forum. Dintre toate partidele, Partidul Social Democrat (PSD) a alocat cea mai mare sumă, totalizând 37 de milioane de lei, în timp ce candidatul independent Mircea Geoană a depășit cheltuielile Uniunii Salvați România (USR).
Distribuția cheltuielilor
Fondurile investite de candidați au fost predominant destinate „serviciilor diverse” și activităților de promovare în mediul online, radio sau televiziune. Expert Forum a analizat informațiile financiare publicate de candidați în contextul alegerilor prezidențiale și parlamentare, concentrându-se pe primele două săptămâni ale campaniei prezidențiale și prima săptămână a campaniei parlamentare.
PSD, lider în cheltuieli
Analizând datele obținute, PSD se află pe primul loc în ceea ce privește cheltuielile în campania pentru alegerile prezidențiale, având ca reprezentant pe Marcel Ciolacu. În această perioadă, PSD a raportat cheltuieli de 37 de milioane de lei, în timp ce totalul cheltuielilor celorlalți competitori a fost de aproape 10 milioane de lei. Din suma cheltuită, PSD a alocat 12 milioane de lei pentru promovarea în mass-media, 10 milioane de lei pentru campaniile online și 11 milioane de lei pentru vestimentație.
Cheltuieli ale altor competitori
În aceeași perioadă, Partidul Național Liberal (PNL), care îl susține pe Nicolae Ciucă, a raportat cheltuieli de 4,2 milioane de lei. Alianța pentru Unirea Românilor (AUR), care îl susține pe George Simion, a cheltuit 1,87 milioane de lei, iar USR, cu Elena Lasconi ca și candidat, a raportat cheltuieli de 1,2 milioane de lei. Celelalte partide au avut cheltuieli totale de 1,1 milioane de lei în primele două săptămâni ale campaniei.
Tipologia cheltuielilor
Majoritatea partidelor colaborează cu aceleași firme atât în campania prezidențială, cât și în cea parlamentară. Raportul indică faptul că 33% din cheltuieli au fost alocate pentru „servicii diverse”, inclusiv vestimentația, iar 58% s-au concentrat pe promovarea în mass-media și online. În ceea ce privește sursele de venit, USR și PNL se bazează în principal pe subvențiile de la stat, primind 2 milioane de lei și, respectiv, 750.000 de lei.
Mircea Geoană, lider printre candidații independenți
Printre candidații independenți, Mircea Geoană a înregistrat cele mai mari cheltuieli, de 1,6 milioane de lei. Acesta a depășit, în primele două săptămâni de campanie, cheltuielile raportate de USR. Geoană a declarat venituri totale de 1,6 milioane de lei în această perioadă, din care 24.000 de lei provin din donații, iar restul de 1,5 milioane de lei din alte surse.
Împrumuturi și Venituri Proprii în Campania Electorală
În contextul campaniei pentru alegerile parlamentare, s-au raportat diverse surse de finanțare care includ împrumuturi și venituri proprii. Conform unui raport, cea mai mare sumă alocată a fost de 1,4 milioane de lei, destinată promovării în mediul online, și a fost oferită unei firme deținute de vicepreședintele echipei de fotbal Gloria Buzău, Geoană. De asemenea, Cristian Diaconescu a menționat venituri de 375.000 de lei generate dintr-un împrumut, în timp ce Ana Birchall a raportat 200.000 de lei din fonduri proprii.
PSD Pe Prima Poziție în Cheltuieli
Partidul Social Democrat (PSD) lider în cheltuielile campaniei pentru alegerile parlamentare, conform aceluiași raport realizat de Expert Forum. Până în prezent, social-democrații au facturat un total de 16,91 milioane de lei, cu majoritatea fondurilor îndreptate către promovarea online și propagandă în mass-media, totalizând 11 milioane de lei. Comparativ, Partidul Național Liberal (PNL) a cheltuit 5,3 milioane de lei, în timp ce Alianța pentru Unirea Românilor (AUR) și Uniunea Salvați România (USR) au alocat fiecare câte 2,1 milioane de lei, în principal pentru aceleași tipuri de promovare.
Legături între Firme și Partide
Raportul evidențiază faptul că unele dintre firmele care au beneficiat de fonduri substanțiale au legături strânse cu partidele, fiind deținute de membri ai acestora sau de persoane care au oferit împrumuturi partidelor în trecut. Întrucât cheltuielile partidelor care obțin mai mult de 3% din voturi sunt rambursate de la bugetul de stat, se sugerează că finanțarea campaniei devine o modalitate de susținere a firmelor afiliate partidului sau de recompensare a susținătorilor care ajută financiar în momente de nevoie.
Contribuțiile Candidaților
În total, candidații de la toate partidele au contribuit cu aproximativ 70 de milioane de lei la campania electorală. Dintre aceștia, cei peste 200 de candidați PSD au adus cea mai mare contribuție, estimată la 30 de milioane de lei. Liberalii au contribuit cu 20 de milioane de lei, AUR a strâns 6,3 milioane de lei de la candidați, iar USR a beneficiat de 3,2 milioane de lei din partea propriilor candidați.