Impactul manipulării pe rețelele sociale în alegerile din România
Alegerile prezidențiale din România din noiembrie 2024 au fost marcate de anularea rezultatelor din cauza suspiciunilor de ingerință străină, un moment semnificativ în conștientizarea impactului manipulării informațiilor pe rețelele sociale. Un raport recent al Serviciului de supraveghere și protecție împotriva ingerințelor digitale străine (VIGINUM) din Franța subliniază acest aspect, evidențiind campaniile de manipulare digitală care au avut loc în timpul acestor alegeri.
Documentul, intitulat „Manipularea algoritmilor și instrumentalizarea influencerilor – Concluzii desprinse din alegerile prezidențiale din România & riscuri pentru Franța”, analizează modul în care platforma TikTok a fost utilizată pentru a promova artificial anumite conținuturi. Raportul identifică o campanie digitală sofisticată, care a implicat manipularea algoritmului TikTok și recrutarea de influenceri, având ca scop subminarea încrederii alegătorilor în procesul electoral.
Metodele de manipulare identificate
Manipularea observată pe TikTok a evidențiat vulnerabilitatea influencerilor, expuși riscului de a fi manipulați de actori ostili. De asemenea, raportul subliniază că operatorii de platforme online nu respectă responsabilitățile legate de moderarea și etichetarea conținutului, ceea ce facilitează diseminarea informațiilor false.
VIGINUM a realizat acest raport pentru a alerta utilizatorii de internet asupra riscurilor asociate manipulării sistemelor de recomandare a conținutului și pentru a sensibiliza creatorii de conținut cu privire la potențialele influențe negative din partea actorilor rău intenționați.