În prezent, configuratoarele online pentru automobile sunt esențiale în procesul de vânzare, iar costurile asociate cu marketingul online pentru atragerea clienților în aceste platforme au crescut semnificativ. Un studiu realizat de Berylls by Alix Partners a scos în evidență diferențele majore între costurile de marketing ale marilor companii auto din Europa, care pot ajunge la zeci de milioane de euro anual.
Studiul arată că, deși companiile auto au îmbunătățit pâlnia de vânzări și au crescut traficul pe site-urile lor, utilizarea configuratoarelor a început să scadă. De asemenea, în 2023, s-a observat o reducere a cheltuielilor de marketing din cauza presiunilor financiare asupra acestora. Astfel, cheltuielile pentru publicitatea offline au fost mai mari, însă s-au înregistrat scăderi în ambele categorii, online și offline.
Costurile medii pentru vânzările prin configurator au fost de 2,28 euro pentru o vizită pe site în 2022 și de 2,15 euro în 2023. Pentru o configurație demarată, costul a fost de 7,78 euro în 2022 și 8 euro în 2023, iar pentru o configurație finalizată, sumele au crescut de la 22,7 euro în 2022 la 28,1 euro în 2023. Vânzarea unui vehicul a costat 196,2 euro în 2022, scăzând la 186,5 euro în 2023.
Analiza a arătat, de asemenea, că unele mărci, precum Skoda, au reușit să obțină costuri mai mici pentru vânzări, comparativ cu altele, cum ar fi Nissan. Dacă Nissan ar fi avut costurile medii ale industriei, ar fi cheltuit doar 61% din suma totală anuală. De exemplu, Skoda a cheltuit 3,19 euro pe o vizită web, 6,12 euro pentru începutul unei configurații și 14,04 euro pentru o configurație finalizată, în timp ce Nissan a plătit 4,31 euro pentru o vizită, 38,98 euro pentru o configurație începută și 180,22 euro pentru o configurație finalizată.
Costurile producătorilor auto pentru vânzările prin configuratorul de modele
Un studiu recent analizează costurile și eficiența strategiilor de marketing online ale marilor producători auto din Europa, punând accent pe cheltuielile legate de vânzările realizate prin configuratorul de modele. Conform datelor, există diferențe semnificative între diferitele mărci auto.
De exemplu, Volkswagen cheltuie în medie 125 de euro pe vânzare, în timp ce Stellantis, grup care include marca Opel, plătește aproape 254 de euro pentru fiecare vânzare. Această discrepanță se evidențiază și în costurile de configurare, Opel având un cost de aproximativ 24 de euro per configurare, comparativ cu doar 4 euro la Skoda și 5 euro la Volkswagen.
Studiul sugerează că Skoda și Mercedes au adoptat cele mai eficiente strategii, având costuri reduse de vânzare în comparație cu concurenții. Skoda, de exemplu, a obținut un scor de 690 dintr-un maxim de 1.000 de puncte în analiza BAMB, ceea ce reflectă eficiența sa ridicată în procesul de vânzare online.
Reprezentanții Berylls subliniază importanța traficului web și a numărului de configurații înregistrate, corelându-le cu volumul vânzărilor. De asemenea, se menționează că o scădere a traficului pe site poate conduce la o reducere semnificativă a vânzărilor în termen de trei până la patru luni.
Studiul a relevat și provocările cu care se confruntă mărcile chineze în Europa, costurile de vânzare fiind mult mai ridicate. De exemplu, BYD a cheltuit 1.175 de euro pentru fiecare vehicul vândut, iar Polestar a plătit 2.973 de euro. Berylls consideră că un cost eficient ar trebui să fie sub 200 de euro, ceea ce evidențiază necesitatea unor strategii mai sustenabile în acest sector.